Harri Annala - Guitars
Ari Lempinen - Guitars, Vocals (backing)
Timo Mustonen - Vocals

Released 2016
Reviewed 2016-08-13

soundcloud

Finska bandet Sonus Corona släppte för ett tag sedan sitt självbetitlade album och det har jag äntligen tagit tag i och lyssnat ordentligt på. Ett album utan speciellt intressant skivomslag och med en progressiv inriktning som låter ganska finsk i sin karaktär. Inte kanske riktigt i Dream Theater-klonkategorin rent stilistiskt och bara en sådan sak är förstås positiv med tanke på hur mycket ny progressiv metal som låter som en billig kopia av nämnda band. Inte för att Sonus Corona bringar mycket originalitet men det tar åtminstone inte den mest upptrampade vägen, bara det är en positiv aspekt.

Finstämda melodier blandas med tungt riffande i ett album som bjuder på ett och annat klurigt inslag även om det i stort är ganska förutsägbart. Dock väldigt snyggt producerat och med väldigt fina melodier. Sånginsatsen känns dock lite oinspirerad kan jag tycka och även om den kanske inte skär sig med resten av produktionen så tycker jag att den känns som lite av en svaghet. Variationen är okej sett över albumet som har den fördelen att det inte är så överdrivet långt med sina 45 minuters speltid, en annan fördel är förstås att de inte gått i fällan med 10-20 minuter långa spår fulla med onani ända till gitarrer och studiogolv är alldeles kladdiga och lyssnaren är så uttråkad att hän (som de säger i Finland) har slutat lyssna för länge sedan.

Jag tycker att Sonus Corona bjuder på en bra debut, kanske inte något som överraskar eller känns våldsamt fräscht men det är likväl ett underhållande album med bra låtar och sköna melodier och ett bra driv. Sonus Corona visar att de har vad som krävs, de behöver bara jobba lite mer med sina låtar och sånginsatsen. Nexus är för övrigt det spår som är mest minnesvärt enligt min uppfattning, helt klart ett spår jag kan komma tillbaka till även om albumet som helhet är ganska lätt att glömma bort.

Kan nog vara ett namn att lägga på minnet, de har känslan för bra melodier och stämningar och kan de bara omsätta det i lite vassare och mer spännande låtar finns det alla möjligheter för en väldigt spännande framtid.

Tre liknande band: Minutian/Minora/Porcupine Tree