Photo by Kenneth Midtbo
Cover design by Ken Arve Jonassen

Released 2016-05-13
Reviewed 2016-06-20

roger-pedersen.com

west audio productions

Norske gitarristen Roger Pedersen släpper sitt tredje album som kallas Gitarrgalenskaper och andra fina låtar, ett album med kul omslag. Han har fått mycket positiva omdömen den gode Roger och hans musik har använts på norsk television och så vidare, hans soloalbum är mestadels instrumentalmusik men han bjuder också på lite popmusik med sång av Johannes Støle. Det sägs också att Rogers gitarrstil visar upp imponerande teknik och virtuositet, det ska vi allt kolla upp…

Tretton instrumentala låtar, åtta elektriska och fem akustiska, samt en mer kommersiellt poppig rocklåt med sång. Bra variation sett över hela albumet med ett intressant stilistiskt spann, sköna gitarrmelodier och ett bra tempo får vi. Han är onekligen kompetent den gode Roger, och till det kan vi tillägga att albumet är väldigt bra producerat. Gitarrentusiasterna får definitivt sin beskärda del av snabbfingrat gitarrlirande och snygga melodier men den som önskar något mer kommersiellt musicerande får också något att lyssna på i det avslutande spåret.

Det finns definitivt en hel del att gilla på detta album, de instrumentala låtarna är riktigt bra och det är definitivt här Rogers musik kommer mest till sin rätt. Jag som egentligen inte är någon större instrumentalrockfanatiker kan konstatera att jag hellre lyssnar på de tretton första spåren än det avslutande spåret – inte för att det avslutande spåret är speciellt dåligt men det är inte heller speciellt intressant och i jämförelse med de tretton övriga spåren är det än mer ointressant. Plus också för roliga låttitlar, något som inte alltid är fallet när instrumentalrockalbum sätts ihop.

Många bra låtar får vi på detta finfina album och om jag ska välja något av dem som sticker ut så är det Response to Bullshit, inledande klassiska galenskapen, Tribut och min favorit Twilight Zone som borde ha varit spåret som avslutade albumet. Om jag får bestämma så tycker jag definitivt att ni ska titta närmare på det här albumet för att det är riktigt roligt, och riktigt bra. Nu får jag ju aldrig bestämma men ni borde trots det följa mitt perfekta råd, kan man skriva att det är galet bra? – uppenbarligen kan man det.

Label: West Audio Productions
Tre liknande band: Heaven/Seagall/Steve Vai