08. One World Is Not Enough

Oceanize (2012)

Released 2015-09-30
Reviewed 2016-01-07

postcardsfromarkham.wz.cz
Metalgate

Bättre sent än aldrig kanske man kan säga om dessa vykort från Arkham. Det tjeckiska bandets andra album släpptes för ett tag sedan och först nu har jag lyckats ta itu med det, men den som väntar på något gott kanske man ändå kan säga. En kryptisk titel som tar oss till drömska landskap och så vidare, det låter onekligen mycket spännande även om jag inte någonsin hört talas om projektets mästerhjärna Marek “Frodys” Pytlik som är känd för sin medverkan i ett par tjeckiska band jag inte hört talas om – man kan nog förutsätta att den tjeckiska metallscenen är ganska okänd för min del, Tjeckien överhuvudtaget egentligen då det enda jag på rak arm kan komma på som är tjeckiskt är det förskräckliga bilmärket Skoda.

Musiken är post-rock eller något i den stilen – jag är inte superduktig på att avgöra vilken postmodernistisk nyans av rockmusik det handlar om. Det är lite drömskt, dramatiskt, spännande, djuplodande resa genom det mänskliga psyket, varierat kan det också sägas vara och ganska unikt ändå trots att det kanske inte distinkt sticker av mot sådant vi hört förr. Melodiöst och atmosfäriskt men också med hintar av aggression, det känns väldigt genomtänkt stilistiskt och sången är riktigt intressant och innefattar egentligen nästan alla tänkbara sätt att framföra vokala insatser där allt från talade partier till viskade eller vrålade partier kommer. Sedan har vi också låtflödet som är riktigt snyggt där låtarna glider in i varandra samtidigt som de ändå ger albumet en väldigt snygg distinkt progression från inledning till avslutning. Riktigt snygg produktion är det också, en imponerande och väl genomtänkt ljudbild är vad vi erbjuds.

Det här är riktigt bra. Väl värt ett högt betyg och tack och lov också för att jag inte han kasta albumet av ålderskäl. Jag gillar detta skarpt, det är kul det är dramatiskt och riktigt bra att lyssna på. Jag tycker definitivt att de träffar väldigt rätt musikaliskt och de bjuder på musik som är både tänkvärd och intressant men kanske framförallt riktigt bra. Det bör också tilläggas att det är väldigt positivt att bandet valt att skapa musik som inte låter som allt annat vi får höra, att de hittat en ljudbild som känns fräsch och intressant så att man får lite andra infallsvinklar än bara de här gamla vanliga. Nej, det finns nog inte mycket negativt att säga om detta band och detta album – jag gillar det skarpt.

Kanske att det saknar ett hitspår men samtidigt känns det som att det här är ett album som inte behöver ett sådant, det är ett album som definitivt är bäst i sin helhet även om alla spår också är riktigt vassa. Jag kan varmt rekommendera detta album till alla som läser vårt magasin, för mig finns det inte många anledningar till att man inte skulle uppskatta ett album som detta. Det var ett vykort som tog sin tid att komma fram till mina öron men när det tillslut gjorde det blev det ett mycket uppskattat kort. Jag tycker nog att även du bör ta en närmare titt på detta album.

Label: MetalGate Records
Tre liknande band: Dissolving of Prodigy/Awrizis/Alchemist