Artworks: Franziskus Plefghart;
Booklet: Michele Guaitoli;

Released 2016-05-27
Reviewed 2016-07-13

overtures.it
sleazy rider

Italienska bandet Trevare bjuder på artefakter i sitt fjärde album, ett album med ett spännande omslag – det ser onekligen väldigt intressant ut på omslaget. Den italienska kvartetten har fått bra betyg både för de föregående albumen och detta senaste alster, det borde ju både gott om man kunde lite på vad recensenter på internet skriver. Bandet har funnits sedan 2003 och debuten såg dagens ljus några år senare, bara så att ni som är intresserade får lite bakgrund. De har turnerat med välkända band och så vidare, det finns mycket att berätta om bandet men egentligen väldigt lite som har något direkt allmänintresse.

Musikaliskt är det heavy/power metal med ganska mycket progressiva inslag, hyfsat tungt och hyfsat varierat med snygg produktion. Dock tycker jag att sångaren inte är av den högsta kaliber jag hört inom den progressivare metallmusiken. Variationen och musiken döljer dock detta faktum hyfsat väl och man kan nästan svälja närmare timmen musik trots allt. Jag skulle inte vilja kalla detta speciellt unikt eller egentligen fräscht heller, det är ett för genren ganska typiskt album egentligen och den som hoppas på något lika intressant som skivomslaget lär få hoppas vidare efter att denna spelat igenom albumet för så intressant är det inte ur en stilistisk synvinkel.

Ett ganska bra album är det ändå, kanske inte så värst intressant kreativt sett eller speciellt unikt men välgjort, snyggt producerat och med schyssta låtar. Dock ingenting som kommer att gå till historien och kanske inte heller något varje musikälskare bör kasta sina pengar på, men den som gillar det progressiva och kanske framförallt det från Italien ur den genren bör definitivt titta närmare på albumet då det definitivt finns en chans att ni kommer att uppskatta det.

Spåren på detta album håller en generellt god kvalité men kanske att tredje spåret Gold är lite vassare än de övriga spåren och att inget spår känns svagare än de övriga. Artifacts är ett bra progressivt power/heavy metal-album med schyssta låtar men kanske inte så bra att det kommer att skriva in sig i topplistorna över årets finaste album.

Label: Sleaszy Rider Records
Tre liknande band: Almah/Secret Sphere/Threshold