Kobro - Drums

Richard Smythe - Cover art
Lord Grond - Producer

Released 2016-01-11
Reviewed 2016-03-03

avantgarde music

Gammal skog, det var ju också ett namn att kalla sitt album, men så är det ju ett band bestående av medlemmar från andra skogsrelaterade band så det kanske inte är så konstigt. Dagian heter det nya alstret från detta band, det har ett snyggt skivomslag, en målning av en gammal skog kan det nog beskrivas som. Bandet är annars en duo från Storbritannien och de har hunnit släppa ett bar skivor sedan debuten 1999.

Det handlar om atmosfärisk svartmetall, långsamt och drömskt. Omslaget vittnar om vad man får höra på detta album. Sången är mörk och släpande och musikaliskt tycker jag att vi inte direkt får höra något som vi inte hört förr, det är ganska typisk atmosfärisk svartmetall – inga konstigheter på den fronten. Det är bara fyra spår på albumet men speltiden når ändå nästan femtio minuter och stilistiskt är det ganska monotont, vilket förstås är helt i enlighet med genren.

Inte ett alltför intressant album egentligen, speciellt inte om man ser det ur ett bredare perspektiv. Jag tror att de enda som tilltalas av detta är de som tilltalas av just denna typ av musik men sedan blir förstås frågan hur länge man kan orka intressera sig för ännu fler album som låter precis likadant. Det här albumet bjuder verkligen inte på någonting vi inte hört förr, det är väl egentligen varken bra eller dåligt men det är alldeles för ointressant för att jag ska orka bry mig alltför mycket.

Ett ganska typiskt atmosfäriskt svartmetallalbum, monotont, segt och mörkt. Det är antagligen ett sådant album man gillar eller uttråkas av, ni som gillat genren kommer säkert att finna detta tilltalande medan jag som aldrig riktigt varit intresserad av de monotona aspekterna av den svarta metallen inte är alltför imponerad – uttråkad snarare.

Label: Avantgarde Music
Tre liknande band: In the Woods/Carpathian Forest/Thus Defiled