Produced by: Medevil
Mixed by: Stuart McKillop
Mastered by: Stuart McKillop

Released 2016-08-26
Reviewed 2016-09-01

medevilmusic.com

Jagdjävul eller medeltida beroende på om de kan stava eller inte, det kanadensiska bandet som kallar sig Medevil. Deras stormdirigent är kvintettens debutalster som inte bara har ett omslag som får en att tänka tillbaka till en svunnen tid ifrån den musikaliska historien. De tycks väldigt imponerade av vad som hände musikaliskt under åttiotalets heavy metal-era och deras musik beskrivs ganska enkelt som retro heavy metal som får en att tänka på band som Accept, Metal Church och en hel hög andra band som var populära på den tiden. Dessa band kan i viss utsträckning leva på vad de gjorde då, de bröt ny mark och nådde sin status på grund av att de var i linje med tiden de befann sig i när de dök upp.

Medevil är väl också i linje med sin tid, det är väldigt populärt att göra retromusik nuförtiden och förutom en lite snyggare och mer modern ljudbild så låter Medevil som något uppgrävt från de sediment som representerar åttiotalet. Det är musik som är enkel att ta till sig och tycka om, med välbekanta och snygga riff samt enkla refränger erbjuder Medevil musik som åttiotalsälskarna kommer att älska. Jag kan erkänna att jag gärna spelar luftgitarr till deras riff eller sjunger med i någon av deras refränger och sett till vad det är kan tillstå att detta album är en fullträff, det är riktigt bra för vad det är.

Problemet med vad det är ligger dock i att tiden för den här musiken redan kommit och gått och enda anledningen till att lyssna på den är en stunds nostalgi och när den faller på tycker jag ändå att de albumen som faktiskt släpptes under den eran är finare alternativ. Inget ont om Medevil och vad de gör, det finns trots allt en ganska stor publik för deras musik så ur en kommersiell synvinkel har de trots allt valt en hyfsad musikalisk väg och med tanke på hur bra de framför sin musik och i och med att de har starka låtar kan de säkerligen lyckas bra och få bra recensioner av recensenter med lite mindre minne och lite mindre kritiskt tänkande.

Jag gillar Medevil, deras musik är medryckande och underhållande. Det rockar på ordentligt och om man bara tänker på heavy metal så ligger Medevil ganska nära idealbilden för genren och därför tror jag att de kan nå en ganska stor publik. Deras debutalbum är kul och även om det knappast kan beskrivas som nyskapande eller originellt så är det riktigt bra och underhållande.

Tre liknande band: Accept/Dio/UDO