Beats Frank - Drums
El Piamba - Bass
Ken Lance - Guitars

Hot Tarots (2007)

Released 2015-10-26
Reviewed 2016-01-14

Galen geting, italiensk rock/hårdrock som frågar om vi vill ha något fräscht och för mig är svaret självklart ja. Det är det andra albumet för bandet som haft en lite strulig historia, de släppte debuten 2007 och upplöstes sedan 2009 för att återuppväckas 2013 och i slutet av 2015 stod deras nya album färdigt. Min förhoppning var förstås att det skulle låta så galet som bandnamnet tycktes indikera och även faktiskt titeln tycktes indikera, omslaget ser dock inte så galet eller spännande ut.

Så värst fräscht är det väl egentligen inte, ganska traditionell hårdrock, hyfsat melodiöst och med tydliga refränger – det mest intressanta vid första anblick kan nog vara en cover av Haddaways What is Love. Men allt är inte alltid vad det tycks vara vid ytan, det finns en del djup och dynamik som gör att detta album kan tyckas ganska intressant även vid en närmare granskning. När det gäller ljudbild/produktion så är det knappast nyhetens behag som erbjuds, det känns kanske inte som någon riktig mästerproduktion utan en ganska ordinär sådan, kanske till och med något daterad. Inte så långt album dock och det har bra variation så det bör hålla lyssnaren i greppet till slutet.

Jag tycker att det är ett bra album, skönt driv och bra känsla i låtarna, riktigt snygg variation och bra sångare är andra positiva aspekter. Jag hade dock gärna sett en lite mindre platt ljudbild, något med lite högre känsla av kvalité och det hade gärna fått vara betydligt mer galet än vad det är – det är inte galet alls och namnet Mad Hornet känns en aning fel, det passar inte alls in på den musik detta band har att erbjuda. Jag gillar låtmaterialet, det är bra och lätt att ta till sig men det är samtidigt kanske lite för ordinärt stilistiskt – jag har svårt att se att man verkligen kan fastna vid detta och hålla fast vid det länge men som en stunds bra musikalisk underhållning är det definitivt ett schysst alternativ.

Bäst är Blue Blood som jag gillar skarpt, i övrigt är det ett habilt album med en intressant cover som kanske inte tillhör de bästa spåren på albumet men det är ett kul låtval. Would You Like Something Fresh kallar de sitt album, jag skulle vilja att det faktiskt erbjöd något fräscht – ett schysst album men inget som går till världshistorien för de galna getingarna.

Tre liknande band: Van Halen/Poison/Cinderella