Drums : Thomas

Recorded and engineered by François Merle
Mastered by Tommy Hansen

Released 2016-08-26
Reviewed 2016-09-12

mighty music

Lorraine Cross är ett franskt band som debuterar med albumet Army of Shadows, ett album som prickskjuter in sig hos de som gillar traditionell kraft- och fartmetall. Band som Helloween, Gamma Ray, Pretty Maids och diverse andra band i liknande stil har definitivt stått för inspiration när kvartetten satt samman sitt debutalbum. De har också tagit hjälp med produktionen av François Merle från Manigance, det skulle kunna vara en kvalitetsstämpel men Manigance är betydligt mer intressanta än sina landsmän i Lorraine Cross.

Med en prickskytts ackuratess prickar de stereotyperna mitt i prick och i och med att de drar inspiration från hemlandets plågade förflutna har de också de för genren ganska typiskt krigiska texterna. Ni som är fans av denna genre kommer säkert att se detta som ett bra album, det trycker på rätt knappar för genrefansen vilket kanske är tillräckligt – eller kanske inte beroende på vilken inställning man har till musik som inte bryter ny mark.

För min del har inte Lorraine Cross speciellt mycket att erbjuda, deras musik är bra men fantasilös, medryckande men också ganska intetsägande. Det är helt acceptabelt men ingenting som skriver in sig i världshistorien om man beskriver det så. Jag tycker bäst om det inledande spåret och därefter glider min uppmärksamhet alltmer bort från albumets innehåll.

Egentligen behöver inte mer sägas om detta album, det är en okej debut och ett bra gjort album – ett som vänder sig enbart till de som gillar just den här typen av musik och inte vill se den förändras.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Helloween/Gamma Ray/Pretty Maids