tanislav Siuzev ­ bass
Dmitry Pasiukevich - drums

Album artwork by Stefan Heilemann

Released 2016-07-22
Reviewed 2016-08-02

rockshots

Det här albumet måste jag bara recensera! Så tänkte jag när ett pressmeddelande om detta album dök upp för ett tag sedan så det blev lite av en prioritet när jag väl fick promon. Det var det intressanta omslaget som lockade då. Annars är väl inte Ivory det mest spännande bandnamn jag stött på men eftersom bandet är från Vitryssland kanske det inte är så konstigt. Deras debutalbum är byggt kring Robert Scotts expedition till sydpolen och vilken musikalisk inriktning passar bättre till det än symfonisk power metal?

Snyggt producerat och med en sångare som behärskar engelska bättre än många sångare i genren. Snygga melodier och bra historieberättande på ett album som är utgivet både på ryska och engelska. På många sätt är det lika snyggt musikaliskt som omslaget, på andra sätt är det ganska typisk melodiös power metal för att det är inte direkt så att de återuppfinner genren om jag säger så. De gör dock vad de gör väldigt bra och det meriterar definitivt tummen upp.

Jag gillar det här albumet, låtarna är riktigt bra och det är definitivt ett album värt att kolla upp. Jag kan dock inte ge albumet ett bättre betyg eftersom det stilistiskt inte direkt bryter ny mark och det är inte fantastiskt. Så kanske inte så värst intressant ur den kreativa synvinkeln och ur kritikerns men jag gillar konceptet och jag gillar att lyssna på albumet så det är definitivt inte ett album att avfärda ohört.

Det finns dessutom ett par riktigt vassa spår där jag tycker att fjärde spåret Creator men kanske främst nionde Warrior’s Story är riktiga höjdare. Med andra ord så är det ett kul album för oss som uppskattar bra power metal men det är inte tillräckligt kreativt för att bli ett framgångsrikt album på den stora metalscenen. Ivory visar dock riktigt stor potential och om de hittar en lite mer egen stil kan de uträtta musikaliska stordåd, förhoppningsvis har deras resa bara börjat.

Label: Rockshots Records
Tre liknande band: Pulsar/Wolfshade/Kamelot