Mixed in Finland by Jesse Vainio
Mastered in Finland by Svante Forsbäck

Released 2016-07-15
Reviewed 2016-06-27

hangar.mus.br

fc metal

Brasilianska Hangar släpper ett nytt album, jag recenserade dem 2007 och var inte alltför imponerad men de har släppt en del sedan dess och enligt pressinformationen nämns de tillsammans med band som Dream Theater, Symphony X och Pagan’s Mind som ett av de bästa i den progressiva metal-genren. Det kan ju tyckas intressant även om jag inte tyckte att bandet var speciellt progressivt när jag recenserade dem senast, men nu ska de vara starkare än någonsin om man ska tro skivtiteln. Omslaget är inte så kul kan jag tycka men det är inte omslaget som ska recenseras även om ett bra omslag är ett bra försäljningsargument.

Kanske lite progressivt, kanske lite power metal är ett bra sätt att beskriva hur Hangar låtar på sitt nya album. Nio låtar och en akustisk version av dessa låtar är vad vi får. Det tar 53 minuter att spela dessa låtar och jag tycker att det känns lite väl tilltaget då albumet inte är varierat nog för att verkligen hålla så länge och det trots att det avslutas med ett akustiskt spår som bryter av lite från helheten. Det är dock bra producerat och med en hyfsat bra sånginsats, överlag känns det som ett välgjort album från ett band med god erfarenhet och mognad. Kanske dock inte något direkt unikt eller nyskapande, det är ganska svårt att uppbringa en känsla av att höra något för första gången när man hör detta band för första gången.

Det är ett bra album överlag, okej låtar och ingenting man tycker illa om när man hör det. Jag kan tycka att det saknas lite driv och lite energi, men även något som griper tag i mig som lyssnare och som gör att jag vill lyssna igen. Det känns ganska mycket som ett album i mängden, ett som mest troligt bara drunknar i ett aldrig sinande flöde av nästan identiska album. Antingen något fräscht eller fantastiskt brukar vara en riktlinje ett band som vill märkas bör anamma – det kanske även Hangar bör tänka på, erfarenhet är ingen bra ersättare för finurligt tänkande. Men visst, det kommer säkert att finnas de som gillar det här också, antagligen bandets fans och så vidare men jag har ändå svårt att se att de skulle tilltala någon större publik.

Mer behöver nog egentligen inte sägas, det är inget större fel på Hangars nya album och jag har svårt att se att man skulle bli överdrivet besviken om man råkade köpa det. Samtidigt är ju risken att de bara blir ett av de där albumen som bara står och samlar damm i skivhyllan eller tar upp hårddiskutrymme om du köper den digitalt. Inget spår sticker ut för mig utan det är ett ganska jämntjockt album med okej spår rakt igenom. Om Hangar verkligen är ett av de vassaste progressiva metalbanden så kan inte det albumet jag fick vara deras senaste album, Stronger Than Ever är ett okej album men knappast en klassiker.

Label: FC Metal/GerMusica
Tre liknande band: Angra/Symphony X/Pagan's Mind