Do przodu (2010)
Dwa Swiaty (2014)

Na Koniec Swiata Swiata/To The End Of The World (EP 2015)

Released 2016-09-16
Reviewed 2016-09-10

inverse

Gitarrkraft, eller kitara voima som deras finska skivbolag skulle ha översatt deras namn som skulle ha blivit siła gitary på deras hemlands språk. Av det att döma förstår ni förstås att det handlar om en polsk sextett som ger sig på att släppa sin första internationella skapelse på ett finskt skivbolag. De har ett par skivsläpp på polska i bagaget och på något sätt blir det uppenbart att engelska inte är riktigt deras grej (inte för att sångerskan är kass på det) eftersom Guitar Force faktiskt kan vara ett av de löjligaste bandnamnen jag någonsin hört.

Med ett sådant namn förväntar man sig ju att bandet ska ha magiska gitarrkrafter men något sådant kan jag lova att albumet är helt förskonat från. Det är heavy metal, lite proggigt med en del stråkinslag, ganska platt producerat med en kvinnlig sångare som är helt okej men inte direkt lyfter albumet med sin närvaro. Det blir ungefär lika stereotypt som skivomslaget och bandnamnet indikerar, ett band som inte riktigt vågar någonting och som kanske framförallt inte heller verkar ha någon riktig riktning med sin musik som känns lite fragmenterad och osammanhängande. Låtarna är ofta hyfsade men det lyfter aldrig riktigt utan det känns lite som att det drunknar i bandets inkompetens på produktionssidan.

Ett album man bara glider förbi utan att ta någon direkt notis. Det är klart att de har vissa förlåtande drag men jag tycker inte att deras album kommer någonstans utan de står och stampar på samma punkt där de började i tio spår och när allt är slut känns det som att du egentligen inte fått någonting – 41 minuter har försvunnit men inget mer än så. Det finns definitivt bättre alternativ är dessa gitarrförtjusta polacker för den som önskar sig ett nytt album i den hårt rockande genren, gårdagens recenserade album av Eilera till exempel.

Lite amatörmässig, lite tam och framförallt alldeles för slätstruken – Different Universe känns som ett album man med väldigt gott samvete kan låta stå kvar och samla damm i skivförsäljarnas hyllor.

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Evanescence/Eilera/Within Temptation