08. Eufori

Mortuz: Guitar, Bass, Keys &Vocals
Skuggr : Drums & Vocals

Released 2016-09-30
Published 2016-09-30

black lion records

En duo euforiska svenskar släpper sitt första album som de kallar Humör-svängningar, ett album som visar upp vissa av dessa humörsvängningar i personlig lyrik och enkel känslosam musik. Precis som omslaget indikerar handlar det om musik med mycket mörker, inte bara känslosamt mörker utan också musikaliskt mörker. Men det är inte bara mörker som dyker upp utan det känns ändå som att det finns glimtar av hopp trots att albumet generellt djupdyker i negativa känslor och tankar.

Black metal av det suicidala slaget, mörkt och släpande med dramatiskt djup. Men inte bara det, det finns lite inslag av post-punk och om man lyssnar riktigt noggrant finns det även inslag av andra spännande inspirationskällor. Men det är inte den putsade snygga produktionen eller det hitpoppiga låtarna som imponerar – något sådant får vi inte på detta album utan mer en känsla av mörker och hopplöshet, negativa känslor. Men det är inte bara mörker, det finns som jag skrev också en känsla av avlägset hopp för om det bara fanns mörker hade det inte varit lika bra.

Lite själsligt mörker och negativa tankar får mig alltid på lite bättre humör, såsom Eufori, att de sedan sjunger på svenska måste ju alltid ses som en positiv omständighet då det alltid är lite kul med variation på den vokala fronten. Nu ska det väll tilläggas att sången kunde artikulerats lite bättre då det ibland är väldigt svårt att höra vad som sjungs men känslan i sången är desto mer positiv så vi kan väl påstå att det ena väger upp det andra. Det är dock kanske inte riktigt ett album som kommer att gå hem i alla läger, mörkret och allt det där passar nog inte alla men det är samtidigt både hypnotiskt och tilltalande.

Vi får sköna musikaliska humörsvängningar genom åtta spår och 37 minuter som börjar i en avgrund och stöter på höstdepressioner, insikt och till slut Eufori där jag nog tycker att avslutningen är bäst på albumet men det är ändå helheten som är den stora behållningen. Tummen upp och en nästan euforiskt positiv känsla, det är helt enkelt kul med bra själsligt mörker.

Label: Black Lion Records
Tre liknande band: Lifelover/Shining/Hypothermia