Produced with Nick Raskulinecz at Rock Falcon Studio

Released 2016-07-22
Reviewed 2016-07-29

dreamtheelectricsleep.com

soundcloud
mutiny records

Amerikanska bandet Dream the Electric Sleep släpper sitt tredje album som de givit namnet Beneath the Dark Wide Sky. Det är ett album med kul skivomslag och skivbolaget nämner hur de blandar genrer med allt från 70-tals AOR till 80-tals Darkwave, post-rock och så vidare, dessutom ska detta nya album vara en lite ny sonisk riktning för bandet. Det nämns också hur bandet inspirerats av fotografier skapade av Dorothea Lange, sångare och gitarrist Page säger sig vara inspirerad av hur konst påverkar vårt sätt att se världen och om den kan ändra vårt sätt att tänka. Det låter ju onekligen spännande men, det är en sak att skriva pressmaterial om en sak och en helt annan om materialet verkligen håller vad de lovar i pressutskicken.

Post-rock är väl en bra beskrivning men detta band spänner över ett ganska brett musikaliskt spektrum och ett ord eller en subgenre kan inte riktigt klargöra vad vi faktiskt får höra. Hyfsat varierat men vissa spår tenderar till att bli lite monotona, ofta de med långa instrumentala partier som till exempel inledande Dawn och fjärde spåret We Who Blackout the Sun. Ljudbilden är modern och snygg, en bra produktion med en för genren ganska typisk men också ganska bra sångare. Överlag skapar de musik med hyfsat intressant karaktär och de fastnar åtminstone inte helt i invanda hjulspår vilket är positivt. En timmes speltid i det närmaste kan dock kännas lite i längsta laget och personligen hade jag inte tyckt sämre om albumet om de kortat av det lite, snarare tvärtom.

Bra album, det finns definitivt höjdpunkter. Det finns samtidigt också ganska sega partier som sänker det totala intrycket, bandet tenderar ganska ofta att göra långa segdragna partier i låtarna vilket inte riktigt är bra i alla situationer. Sångaren är bra och låtarna är dock generellt bra så det är definitivt inte ett dåligt album att lyssna på, samtidigt är det lite av ett album som inte helt fångar mitt intresse och ofta tenderar tankarna att driva iväg någon annanstans. De har dock fått en del väldigt fina recensioner så jag ska inte utesluta att många kommer att tycka att det är ett tilltalande album med många förtjänster. Kan vara värt att kolla upp för den som gillar post-rock, eller vad man nu ska kalla det – gillar ni de liknande banden bör ni kolla upp det.

Andra spåret Let the Light Flood in är väldigt bra och åttonde Good Night Sky är ett annat spår väl värt att lyssna på. Dawn är inte speciellt intressant och inte heller fjärde spåret We Who Blackout the Sun. I övrigt är det väl ett habilt album som placerar sig någonstans mitt på betygsskalan, inte dåligt och inte heller fantastiskt.

Label: Mutiny Records
Tre liknande band: Frost*/Radiohead/Muse