Cate Rox

Mixed and mastered by Jack Nobelen at Jack's Place.Belgium

Released 2016-06-10
Reviewed 2016-07-27

cate-rox.de
into the limelight

Tyska Cate Rox rockar ordentligt på sitt debutalbum Mind vs. Heart, en tretton spår lång resa man kan tänka sig är hjärnans dragkamp med hjärtat om hur musik ska låta. Bilden på omslaget är i alla fall riktigt schysst så om den vore någon indikation så kan man inte bara strunta i detta album. Annars sägs Cate Rox vara född till att sjunga, det kommer sig lika naturligt som att andas för henne sägs det. Och nu har jag lyssnat på detta album ett antal gånger och kan därför skriva en recension om det.

Musikaliskt kan man beskriva det som poppig rock/hårdrock, snyggt och modernt producerat. Cate Rox har en intressant röst, ganska mörkt röstläge för att vara kvinna och personligen tycker jag att hon borde riva i lite mer och kanske sjunga lite utanför sin bekvämlighetszon. Jag tycker att album känns lite återhållet, kanske lite försiktigt. Hyfsad variation över tretton spår och speltid på 47 minuter vilket känns ganska lagom för detta album. Det är spår som är lätta att ta till sig och det finns nog hyfsad hitpotential här, många kan nog gilla detta.

Det är ett hyfsat album som jag tror kan tilltala en bred publik. Jag tycker att det är ett alltför försiktigt album och att hon borde ta ut svängarna lite mer och våga göra lite mer spännande saker, jag tror at det är hennes röst som inte riktigt går hem hos mig. Jag måste dock påpeka att det finns några höjdpunkter som spår fyra, fem och sex men också tionde spåret är bra – här kommer hon mer till sin rätt den gode Cate. Det finns definitivt potential i hennes musik men jag tycker att det känns alldeles för mycket som att det skulle ha kunnat vara betydligt bättre med lite mer våghalsiga framträdanden och låtskrivanden.

Mind vs. Heart är ett bra album som har några fina höjdpunkter men på det hela taget tycker jag inte att det är tillräckligt bra för att verkligen glänsa. Dock tror jag att det är ett album som säkert kan gå hem hos många fans, kul album men det når inte riktigt hela vägen fram.

Label: Into the Limelight Records
Tre liknande band: Garbage/Hole/Pat Benatar