Kim Krappala - bass
Joona Alamäki - guitar
Mika Kettunen - drums

Released 2016-02-29
Reviewed 2016-03-19

sliptrick records

Svart sömn bjuder på valar från det grå havet. Det låter inte alltför spännande och omslaget ser inte alltför dramatiskt ut heller. Det finska bandets grafiska profil kanske inte är alltför upphetsande men det handlar framförallt om musiken och när det gäller musiken så har vi med denna EP fått stifta en första bekantskap med dem. Det bjuder oss på småbitar och djurmarionetter, sex spår och 33 minuter musik är vad vi erbjuds.

Musikaliskt bjuds vi på rejäl och kraftfull tungmetall kryddad med syntar och melodiösa inslag. Kraftfullt och snyggt producerat, rejält på alla plan kan man nog beskriva det som. Ganska varierat över de sex spåren, bra driv, bra variation, svårt att placera direkt i ett fack då det spänner över ett vitt spektrum av musikaliska genrer. Lite groove men också lite mer lågmält, de tar lyssnaren på en resa som innehåller både högt och lågt.

En bra gjord EP, låtarna är schyssta och musikernas insatser klanderfria och jag har svårt att peka på något de inte gör bra. Samtidigt har jag svårt att intressera mig för detta album, det är bra gjort och allt men ingen av låtarna griper riktigt tag i mig och i slutändan är det inte ett album som riktigt intresserar mig. Dock kan jag inte bara avfärda albumet eftersom det är bra gjort och sådär, det kan nog säkerligen tilltala en del musikfanatiker så det är nog inte en dum idé att titta närmare på det om du gillar lite tyngre tungmetall.

Inget av spåren sticker väl direkt ut, det är alla kompetent utförda spår och jag tror att om de bjuder på ett album med dessa spår och två riktigt vassa hitspår så har de något riktigt intressant – så kanske man kan säga att de har något intressant på gång. En snygg debut men kanske inget som skriver in sig i musikhistorien.

Label: Sliptrick records
Tre liknande band: Arcturus/Fear Factory/Crenshaw