Billy Satellite (1984)

Produced by: Keith Olsen
Digitally Remastered by: Chris Lyne

Released 2016-04-29
Reviewed 2016-05-06

aorheaven

1984 släppte Billy Satellite sitt självbetitlade debutalbum och turnerade med ett band som Night Ranger, efter det kom ingenting och sedan ingenting. Ett andra album hade visst skapats, åtminstone material till det hade spelats in men ingenting släpptes – förrän nu. Nu kommer dock detta andra album, låtarna har remastrats och sådär så att det låter betydligt bättre än på videospåret som finns inkluderat i denna recension. På något sätt känns omslaget väldigt signifikativt för vad som väntar, amerikansk melodiös rock/AOR är vad vi får.

Typisk åttiotalsrock, klämkäckt, tydliga refränger och melodier, typisk sångare – det känns inte direkt som att vi får något vi saknat i och med detta släpp. Samtidigt är det väl mer eller mindre precis vad många fans av denna genre önskar sig så det trycker kanske på rätt knappar. Det hörs att det är musik inspelad i det förgångna, som ett remastrat åttiotalsalbum ungefär. Låtmaterialet är typiskt för genren och vi får mer eller mindre vad som förväntat och tio spår med en speltid om knappa 40 minuter är väl också vad man kan förvänta sig av något från något som säkerligen skrevs för vinyl.

Ett förutsägbart album även för den som inte hört Billy Satellite, en typ av album man hört så många gånger att ännu ett album inte direkt gör till eller från för musikscenen i stort. Men visst, det är ett bra album med schyssta låtar och så vidare. Ett av de här albumen kan beskrivas som för bra för att vara dåligt men samtidigt för ointressant för att vara riktigt bra. Samtidigt tror jag inte fans som väntat i en herrans massa år på ett nytt album från Billy Satellite instämmer i vad jag skriver men för den om bara letar efter ett nytt spännande album så finns det betydligt bättre alternativ.

Bra album men inget som skriver in sig i musikhistorien, fungerar säkert jättebra för fans av de liknande banden och för fans av Billy Satellites första album – resten av musikfansen kanske finner det lite för generiskt. Okej låtar rakt igenom men ingen av dem sticker ut som potentiell hitlåt så på det hela taget får jag beskriva detta som ett hyfsat bra album.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Night Ranger/Soul Doctor/Mother Road