Mix by Norbert Leitner in Vienna
Mastering by Mike Wulf
Cover artwork by Caio Caldas

Released 2016-07-22
Reviewed 2016-07-21

assignment-music.com

Tyska Assignment sluter cirkeln med sitt fjärde uppdrag, ett uppdrag där de hittat en sångare i Diego Valdez som inte var en av de sångare vi hörde på förra albumet. De har också en ny Heiko som bassist, Heiko Spaarmann från Poverty’s No Crime som jag intervjuade för inte så länge sedan. Closing the Circle heter det nya albumet som kommer ut på Massacre Records, det sägs vara bandets mest sofistikerade hittills och så vidare – det är alltid kul att läsa hur promotionfolk gör sitt bästa för att få sina band att verka relevanta i en miljö där väldigt få band faktiskt gör någonting spännande idag.

Assignment sägs vara progressiva, sägs ha fokus på låtarna, sägs spela metal utan gränser – jag tycker i ärlighetens namn att det inte låter som att de är något av dessa saker. Det handlar om ganska typisk heavy/power metal, kanske med vissa progressiva drag men en utomstående skulle säkert jämföra det mer med band som Edguy, Iron Maiden, Judas Priest, etc. än de skulle med band som Fates Warning, Dream Theater, Queensrÿche eller Poverty’s No Crime. Det är energisk och tung heavy metal ofta med starka refränger och med riktigt bra produktion, sångare Diego är inte så pjåkig och han gör definitivt bra ifrån sig här. Lite långt album kanske och jag tycker att man önska sig lite mer variation när man har en speltid på dryga timmen.

Ett schysst album tycker jag, bra låtar, bra energi, fans av heavy/power metal kommer säkert att tilltalas av det här albumet. Vad som saknas är lite mer variation, lite mer djup och något som faktiskt drar ens intresse till albumet. Kanske att de faktiskt skulle göra sin musik utan gränser, utforska ett breda musikaliskt område och så vidare. De håller sig inom säkra ramar och kan säkert få goda recensioner runt om på nätet bland alla dessa recensenter som inte vill annat än hylla allt som kommer. Visst, det vore åt skogen att såga dem också, Closing the Circle är ett ganska underhållande album med en hel del medryckande stycken och det är något väl värt att lyfta på hatten för. På det stora hela tror jag dock att de bara lär drunkna i allt annat surr som släpps och när 2016 summeras är det andra album som ockuperar topp tio positionerna runt om bland musikskribenterna.

Titelspåret är det enda som etsar sig någotsånär fast i mitt undermedvetna, de andra spåren har jag redan i skrivandes stund glömt och minns dem bara som schyssta heavy metal-spår. Jag tror dock att Assignment kommer att gå hem hos den målgrupp som uppskattade deras tidigare alster, det är bra heavy metal om än kanske ingenting överdrivet speciellt.

Avantasia/Judas Priest/Edguy