Produced by Luke Morley
Engineered by Nick Brine

Released 2016-06-27
Reviewed 2016-07-04

theamorettes.com
off yer rocka

Vad fan är det som sker här? Först var det Attica Rage och nu ett annat skotskt rockband som går rakt på sak som jag verkligen gillar, och jag som egentligen inte är någon större fan av den typen av musik. The Amorettes är tre skotska brudar som inte skäms för sig och White Hot Heat är deras tredje album och omslaget kanske inte är speciellt hett men jag kan lova dig att när du öppnar det och ger dig i kast med vad som finns innanför så spelar det ingen roll att bandet har ett lite trist omslag.

De börjar med att ta in förste slagman och sedan pumpas det på med energi hela vägen tills någon stjäl åskan och tio spår passerat. Hårdrock som flörtar med både melodiös punkrock och heavy metal skriver någon och det är inte en dålig beskrivning av vad vi får på detta album. Skön sångerska, riktigt vass produktion och okomplicerad hårdrock – det finns massor av hitpotential i detta album och jag skulle inte bli förvånad om de nådde ganska fina framgångar. Ännu bättre är förstås att de gjort albumet kort och koncist, inte ens fyrtio minuters speltid på albumet vilket är riktigt bra för då hinner det inte bli tjatigt – det tycks som att dessa skotska rockers förstått precis vad hårdrock ska handla om: rakt på sak, massor av energi och i lagom dos.

Som jag redan varit inne på är det riktigt bra, riktigt vasst faktiskt. De kanske inte skapar något fantastiskt unikt eller kreativt spännande men de har förfinat rockkonsten till precis rätt nivå det är tillräckligt smutsigt men ändå snyggt nog för att fungera perfekt. Att det dessutom inte är de långhåriga klichésnubbarna som står för musiken är ett annat positivt attribut med detta band, jag skulle mycket hellre gå på konsert och se detta band än åtminstone 98% av de andra hårt rockande banden som finns där ute. Därmed inte sagt att de får pluspoäng för att de är tjejer men jag skulle definitivt inte ha något emot att se fler tjejband av så här hög kvalité – det behövs definitivt mer tjejer i hårdrocken. Men nog om det, denna trio är först och främst kompetenta musiker och sångerskan är dessutom en riktigt vass låtsnickare.

Många hyllningsord kan skrivas om detta album men det räcker nog att säga att det är ett grymt bra album med flera riktigt vassa låtar. Inledande Batter Up, White Russian Roulette och kanske andra spåret Let the Neighbours Call the Cops är riktigt vassa spår som kanske kan beskrivas som höjdpunkter men egentligen är alla tio spår höjdare. White Hot Heat är ett hett album av tre heta brudar, det blir inte så mycket bättre i denna genre.

Label: Off Yer Rocka Recordings
Tre liknande band: Airbourne/The Donnas/Joan Jett