Know Thyself (EP 2014)

Produced by Maciej Dawidek (Widek)
Artwork by Niklas Sundin

Released 2016-09-16
Reviewed 2016-09-16

aephanemer.com

Franska melodödsarna i Aephanemer kommer med sitt debutalbum det följer en EP som släpptes 2014 och fick goda omdömen. Deras första album kallas Memento Mori, en intressant term och ett albumnamn som inte bara använts av detta band. Snyggt skivomslag kan jag också konstatera att albumet har att erbjuda, och innanför det omslaget får vi melodiös dödsmetall med inslag av traditionella melodier och symfoniska pampigheter. Stilistiskt tycker jag faktiskt att det har något att erbjuda, deras musik känns relativt fräsch och väldigt spännande.

Med grym produktion och hyfsad vrålsång, starka melodier och stark variation fångar de mitt intresse och håller kvar intresset hela vägen från inledande ton till avslutande och det trots en 54 minuter lång speltid. Jag gillar den dramatiska känslan deras musik har att erbjuda och kontrasterna mellan det klassiska/symfoniska och det moderna extremmetalliska – det skapar en schysst dynamik och de har riktigt bra driv och energi.

Ett riktigt bra band den här franska kvartetten och deras musik är riktigt stark, ett debutalbum som trycker på rätt knappar för mig och antagligen för de flesta musikfans där ute i den stora världen. Deras memento mori är en dramatisk historia med tio spår som fångar mitt intresse, min fantasi och håller mig intresserad 54 minuter. Och det är 54 minuter av spänning och dramatik, av bra låtar och underhållande dödsmetall, Aephanemer känns som ett spännande band som säkert kommer att fortsätta underhålla oss i framtiden.

Tummen upp och hatten av, så kan vi väl sammanfatta detta mycket fina album – en debut som är värd att spela om och om igen, för att inte tala om vad den lovar inför framtiden. Lägg Aephanemer på minnet, det är ett lite skumt namn så det kanske är lätt att komma ihåg. Kort och gott: riktigt vasst!

Label: Primeval Records
Tre liknande band: Children of Bodom/In Flames/Red Army Choir