Thomas Carlsen - Vocal

Recorded with Soren Andersen in Medley Studios, Copenhagen

Released 2016-01-08
Reviewed 2016-02-16

andersbomusic.com
mighty music

Danske gitarristen Anders Bo som kallar sig ABO som har hörts i form av sessionsgiatrrist och på turné med bland andra Mike Tramp, har skrivit ihop en så kallad Bucket List – en musikalisk sådan som han presenterar på sitt debutalbum. Ett album där han tagit hjälp av flera kunniga sångare för att ge liv åt hans låtar. Några kvinnliga sångare, och ett par manliga sådana finns i uppställningen och dessa sångare har hjälpt Anders att skriva låtarna som de framför. Några av låtarna är också instrumentala så det är en bra variation på Anders lista av låtar att framföra innan han dör.

Musikaliskt är det ganska gitarrorienterat med en hel del snygga gitarrinslag, kanske framförallt i de instrumentala låtarna. Riktigt snygg produktion, lite poprockigt kan jag nog beskriva det som – det är ett album med låtar av hitpotential och skulle säkert gå väldigt bra om det fick lite radiotid. Sångarna håller god kvalité och det är svårt att inte imponeras av hur kompetent denna Anders är med alla instrument. Hyfsat med variation på albumet och med en speltid som inte når längre än till 40 minuter är det svårt att säga att man skulle tröttna på det.

Det är ett schysst album med bra låtar rakt igenom, dock kanske det blir lite för radiopoppigt för att det verkligen ska tända till. Visst har Anders knåpat ihop ett gäng låtar med god hitpotential men det är i de instrumentala låtarna som detta album når sina högsta höjder, då bryter sig ABO loss från konventioner och skapar sköna känslor istället för att bjuda på ganska typiska radiorocklåtar som ändå är i majoritet på detta album. Men visst är det ett kul album, kan vara väl värt att titta lite närmare på.

Bäst på albumet är annars den instrumentala Cars & Guitars albumets höjdpunkt för min del, det är ett riktigt underhållande spår. På det hela taget kan jag tycka att Herr ABO lyckas väl med sitt album men om det är hans musikaliska ”bucket list” kan jag kanske tycka att hans musikaliska aspirationer känns lite väl ordinära, men vem är jag att avgöra en sådan sak?

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Slash/Muse/Alter Bridge