Wilt (EP 2012)

Produced by Brett Goodchild in in Saxon Sound Studios
Artwork by Nick Keller

Released 2015-11-27
Reviewed 2015-12-22

bidrune recordings

Från Kanada och Winnipeg härstammar ett band som kallas Wilt, de släpper sitt debutalbum Moving Monoliths i lagom tid för att passa in i julshoppingen – dock hann inte jag recensera albumet i tid. Dramatiskt skivomslag har albumet, det skulle nästan kunna vara en plats på Island som pryder skivomslaget. Det är ett lite udda album, bara fyra spår men tre av dem är längre än tio minuter och speltiden är över 40 minuter trots det lilla antalet låtar och en avslutning som är knappt över två minuter lång.

Musikaliskt handlar det om Atmosfärisk doom-/ svartmetall, det är mörkt depressivt och lite känsla av kanadensisk vinter. Men det finns lite spår av hopp och sådär som går igenom albumets fyra spår. Kanske inte överdrivet varierat, ibland är det på gränsen till monotont med lite långa utdragna spår. Sången är tystlåtet vrålande, ofta i släpande stil och faktiskt ganska monotont rakt igenom albumet. Man kan också undra lite över det avslutande spåret, två minuter som en sammanfattning men inget som erbjuder något extra till albumet utan mer som det vi redan hört. Det är ett album som bjuder bra atmosfär och känsla, snyggt producerat får man väl ändå tillstå att det är.

Skönt album, bra atmosfär och djup. Jag hade kunnat önska mig lite mer variation, mer dynamik för att detta album blir ganska monotont i längden, lite för mycket släpande sång och stilistik. Det är bra gjort, snygg atmosfär, hyfsat djup men mer dynamik hade definitivt inte skadat. Det hade också givit albumet en välbehövligt större dramatisk känsla, men det är knappast dåligt det är ett bra album även om det kanske inte glänser.

Intressant album, bäst är det avslutande och också lite malplacerade spåret, med skön känsla avslutas det snyggt men spåret känns samtidigt lite onödigt för albumets helhet. Det är säkert ett utmärkt album för fans av genren men inte direkt ett genreöverskridande album, det är bra och kan vara värt att kolla upp men förvänta dig inte några fantastiska stordåd. Kanadensarna levererar helt enkelt ett vasst debutalbum.

Label: Bindrune Recordings
Tre liknande band: Ølten/Cult of Luna/Neurosis