Recorded at Sound Suite Studio in Marseille, France with producer Terje Refsnes and at Strand Studio in Oslo, Norway
Mixed and mastered at Strand Studio in Oslo, Norway by Marius Strand and Viper Solfa
Cover artwork and layout by Marcelo Vasco

Released 2015-02-20
Reviewed 2015-02-25

vipersolfa.com

De vill karva fram en ikon, norska konstellationen Viper Solfa som i dagarna släppte sitt debutalbum som fått namnet Carving an Icon. Det är idel välkända namn i detta band och det namndroppas ganska friskt i pressmaterialet, men inte fan ansträngde de sig för att ta fram ett snyggt omslag som också det kan beskrivas som promotion. Jag är inte heller den som imponeras av folks gamla meriter, det är här och nu som gäller och vad är det då som detta band har att erbjuda oss som väljer att lyssna till det?

Dödsmetall, vrålsång som blandas med kvinnlig sång och ganska stor musikalisk variation. Det passar inte riktigt in i någon genre egentligen men det känns som att det utgår från Dödsmetallen, det är bra producerat med snygg ljudbild och den kvinnliga sången är väldigt bra. Tungt och dramatiskt och allt det där, låter väl inte direkt som något annat jag hört vilket förstås alltid är något positivt. De har onekligen en musikalisk idé, sådant är alltid bra och albumet är varierat och spelas klart på lite över femtio minuter.

Idén är bra men utförandet är inte lika bra, så kan man enkelt sammanfatta detta album. Jag gillar tanken och den grundläggande principen, även ljudbilden är bra men låtmaterialet känns ganska sömnigt. Visst finns det höjdpunkter men allt som oftast tycker jag att det är svårt att få något grepp om det, det dyker aldrig upp något som riktigt fångar mitt intresse och det hela blir mer påfrestande än intressant och det tar dessutom ganska lång tid innan det hela tar slut och när allt tar slut finns det ingenting som intresserat mig och jag måste börja om igen och se om jag lyckas fokusera och hitta en infallsvinkel – men det händer aldrig och efter ett dussin genomspelningar har jag tröttnat och vill lägga albumet åt sidan.

En bra idé som inte realiseras på bästa tänkbara sätt, Viper Solfas debut känns som lite bortkastad potential och idéer som aldrig blir till det de borde ha blivit. Helt enkelt ett album som inte känns direkt värt att kasta bort sin tid på, men visst om du gillar de liknande banden och så vidare kanske det ändå kan vara värt att titta närmare på saken – då kanske du tillhör målgruppen för detta band. Carving an Icon skapar inte direkt några ikoner som intresserar mig, för min del kunde jag gärna hoppat över albumet då det inte givit mig speciellt mycket av värde.

Trail of Tears/Mayhem/Eternal Tears of Sorrow