Studio: Levi's Basement
Artwork and layout by Kim Song Sternkopf
Photographer: Tommy Frost

Released 2015-11-27
Reviewed 2015-11-07

prime collective

Osedd tro, så kallar sig detta danska metalcore-band. Det är väl ett passande namn med tanke på att de är något så ovanligt som ett kristet metal-band, jag skriver ovanligt eftersom pressinfon säger så – det finns en hel hög med kristna metal-band i världen. Ett rejält tungt minialbum sägs vi få från dessa herrar, en kvintett som i och med detta album ger oss sin debut. En debut som sägs vara en nödvändig respit från alla strömlinjeformad metal därute i världen, om det är sanning att de faktiskt är annorlunda har jag verkligen inget att anmärka på.

Musiken är tung, aggressiv och brutal, såsom anstår ett kristet band. Vänta nu, kanske du säger där du sitter och läser – kristna är väl inte brutala och aggressiva? De kanske precis som så många andra religiösa påstår det men om man ser till Bibeln fylld av krig, intolerans och aggressivitet och historien med korståg, förföljelse och liknande är det svårt att säga att kristendomen precis som alla andra religioner är något annat än brutal. Därmed inte sagt att jag ser ner på religiösa eller hur de ser på saken, var och en har eget tolkningsföreträde på hur man vill se på tro och sådant. Men om vi återgår till musiken så finns den på sex spår och oftast går ganska furiöst fram och detta band är definitivt tyngre och brutalare än mycket annat. Samtidigt är det faktiskt melodiöst och snyggt, bra produktion, aggressiv röst och ganska schysst variation över dessa spår – plus också för en kort speltid.

Det här är ett riktigt bra album tycker jag, Guds brutala budskap kommer väl fram till lyssnaren. Det ska dock tilläggas att en stor fördel de har jämfört med vissa band som vill föra fram ett budskap är att de inte trycker ner budskapet rakt i halsen på lyssnaren utan det finns där om man vill lyssna på det – personligen lyssnar jag inte på det. Däremot lyssnar jag på musiken, den är riktigt bra och jag tycker att Unseen Faith är väl värda att titta närmare på – speciellt för den som uppskattar lite mer brutalt framtonad musik. ”Originell, brutal och direkt – med ett ärligt budskap” så avslutas pressinformationen, det kan faktiskt vara något att skriva under på även om originell är ett ganska tänjbart begrepp i detta fall – det är åtminstone inte gammal skåpmat om man säger så.

Om jag ska välja en favoritlåt är det nog faktiskt det inledande spåret som står närmast men jag tycker att det är en jämnhög kvalité på låtarna och alla har hitpotential. Kul skiva, inte så snyggt omslag, uppfriskande brutal och aggressiv. Riktigt underhållande faktiskt, detta kan säkert bli ett roligt band att följa och det lär väl tala till de kristna grupperingarna också så de lär ju kunna bygga en ganska bred fanbas med sin musik. Jag kan rekommendera deras första album till er som gillar det lite mer rejält.

Label: Prime Collective
Tre liknande band: Caliban/Evra/
All Shall Perish