Antuan Graftio

Music and artwork by Antoine Graftio

Released 2015-03-15
Reviewed 2015-05-28

graftio.com

casus belli musica

Rysk teori, som handlar om en ingenjör som råkar vara släkt med musikskaparen. Det handlar om en man som var med och skapade de första vattenkraftverken i Sovjetunionen. Det berättas mycket om denna man i pressinformationen, det är en hyllning till en person som var med och byggde upp många vattenkraftverk i diktaturens Sovjet. Kanske inte direkt en person som intresserar mig men det kan ju vara ett intressant album för det. Albumet är begränsat till 300 exemplar och den som köper det får en liten poster på köpet.

Ambient, industrial är genrebeteckningar som används till detta album och det kanske stämmer. Inte direkt musik i sin rätta bemärkelse, det handlar mycket om ljud snarare än melodier, droppande vatten, skrän och sådant är vad som dominerar ljudbilden. Det är kanske bra producerat för det är, talade partier på ryska avlöser dessa läten och det finns en och annan enklare melodi för att krydda anrättningen. Inget som direkt passar in i någon genrebeteckning man normalt använder, och ingenting jag tror att många skulle uppleva som en trivsam musikalisk förströelse.

Nej, inte fan är det speciellt bra, bara läten och monotona ljud är inte heller något speciellt unikt även om det är bättre gjort än sådant jag hört från många liknande band och de talade partierna ger ju någon form av behållning till helheten. Det är inte direkt lätt att ta till sig, och inte särskilt intressant. Ljudbilden är stökig och det mesta blir bara oljud och jag skulle säga att detta album är väldigt påfrestande att lyssna på och väldigt lite på ett 48 minuters album blir något som känns värt att lyssna på. För mig känns det med som en ljudinstallation, som ljudkonst snarare än musik och eftersom det är musik vi på Hallowed recenserar så är ett högt betyg ganska otänkbart.

Det finns förlåtande drag men i det stora hela är det ett jobbigt album att lyssna på, många ljud skär i öronen, vissa melodier är schyssta och de talade partierna är hyggligt intressanta men det tar inte många minuter innan jag vill stänga av och de gånger jag lyssnat på detta album har jag tvingat mig att göra så, lite av ett tortyrredskap – kanske något för Putins onda planer?

Label: Electrica Caelestis/Casus Belli Musica
Tre liknande band: Antoine Graftio/Sacris Tandem/Conjuncture
Betyg: HHHHHHH (2/7)