Erik Jönsson

We Claim This Aria (EP 2014)

Released 2015-04-01
Reviewed 2015-10-03

ariamusic.se

soundcloud

Svenska bandet St. Aria bildades ur spillrorna från det numer nedlagda bandet The Borderline Saints. De har redan hunnit släppa en EP och denna August 21 är deras andra, en EP med fem spår, enbart ballader. Den har ett snyggt omslag så det hela kan tyckas intressant sett till omslaget, The Borderline Saints som föregick detta album har fått ganska goda recensioner av Caj så man kan onekligen hoppas att detta album följer det mönstret eller bättre.

Musikaliskt handlar det om rockballader, fem stycken. Snyggt producerat, mestadels kvinnlig sång men också lite manligt så vi får lite variation – låtarna i sig är också hyfsat varierade så risken för at tröttna är kanske inte så stor. Dock kanske enbart ballader kan vara lite segt att ta sig igenom då det inte är så värst mycket fart på låtarna. Sångerskan är bra och melodierna är bra och låtarna har ett hyfsat djup. Jag måste nog tillstå att detta är en bra produktion och jag tycker bandet låter väldigt intressant ur den aspekten.

Det är en bra EP. Låtarna är bra överlag och det är ganska kul att lyssna på, jag tror nog att många gillar detta. Dock måste jag påpeka att det känns lite tröttsamt med bara ballader, jag hade gärna sett mer varierat låtmaterial – man tröttnar inte lika fort om man varierar låtar med olika tempo och stil. Som en samling ballader är det dock riktigt bra men det är inte en EP jag lyssnar på flera gånger i rad men spelad sådär lagom mycket tycker jag att det fungerar riktigt bra. Det kan bli riktigt roligt om de ordnar fram låtar med lite mer driv och energi och sätter ihop det till ett album tillsammans med dessa ballader så kan vi ha något riktigt trevligt här.

Andra spåret Deception är en höjdare tycker jag, står ut lite utöver de andra spåren som inte är speciellt dåliga dem heller. Det är som jag varit inne på en bra EP, sköna ballader och en avslappnande skiva att lyssna på. Det är en EP som kan vara väl värd att titta närmare på, om inte annat för att få en föraning om vad som väntar från detta väldigt spännande band med potential att skapa något riktigt spännande i framtiden.

Tre liknande band: The Borderline Saints/Evanescence/Within Temptation