Joshua Wing
Thomas Torsson

Artwork by Robert Czeko

Released 2015-04-22
Reviewed 2015-06-06

talheim records

Oordnat hav sammanfogar land och himmel på sitt första album, ett album med ett hyfsat dramatiskt skivomslag bakom vilket en österrikisk duo gömmer sig. Till sin hjälp har de några prominenta gäster ur post-rock./-metal-grupperingar. Bandet bildades så sent som 2011 efter en Opeth-konsert och de har sedan dess hunnit med en EP och nu släpper de så sitt debutalbum, en 57 minuter lång skapelse med sex spår.

Det handlar om så kallad post-metal eller något sådant, musik i ganska lågt tempo där det instrumentala spelar väldigt stor roll, sången som förekommer lite mer sparsamt är gärna långsam och släpande, lite grymtande och lite grumlig. Det tänder aldrig till och drivs upp något tempo utan det går långsamt, det är atmosfäriskt, inte så tungt och aggressivt utan allt känns fokuserat på att måla upp atmosfärer och musikaliskt drama över ett hav i oordning på platser där man inte ofta kan skilja på himlen och havet, där allt flyter ihop till en ibland kontrastlös massa – något sådant kanske man kan beskriva det som. De liknande banden är ganska bra vägledning om man saknar fantasin att skapa sig en uppfattning utifrån de skrivna orden. Ändå är det relativt varierat över sex spår, där som sagt det är ganska mycket instrumentalt som varieras med ganska nedtonad sång.

Jag tycker att detta album är riktigt bra, det bjuder på sköna stämningar och ett musikaliskt drama väl värt att fördjupa sig i. Som ett äventyr på havet, i storm där det är svårt särskilja hav från himmel och se landmassorna i det oroliga havet och de grå skyarna. Ett intressant drama helt enkelt, mer behöver väl egentligen inte sägas och mer har jag väl inte heller att säga eftersom det är väldigt bra och det är allt vi behöver veta.

Det är svårt att välja ut ett favoritspår, jag tycker att albumet fungerar bäst som helhet och inte alls lika bra som lösryckta spår. Detta kan förstås både vara en styrka och en svaghet beroende på hur man väljer att se på saken och vilken tanke som ligger bakom historien. I detta fall tycker jag att det fungerar riktigt bra och alla ni som gillar post-metal, de liknande banden och band som liknar dessa, bör ta er en närmare titt på detta album. Det är ett album jag kan rekommendera – det är helt enkelt riktigt bra.

Label: Talheim Records
Tre liknande band: Opeth/EF/Nami