2013 In Brennenden Himmeln

Mix and mastering by Jan Vacik at Dreamsound Studios
Cover artwork by Season Zero

Released 2015-04-24
Reviewed 2015-09-11

schwarzerengel.info

Nytt album från den svarta ängeln som också är känd som Dave Jason. Det är hans fjärde album vi får ta del av nu och det är ett album med ett omslag som känns väldigt lämpligt för en artist med det namnet. Att det är musik på tyska torde vara självklart sett både till namn och till låtnamn. Albumet släpptes för ett tag sedan och jag har haft det liggande länge men nu har jag äntligen lyckats spela igenom det ett antal gånger så att jag kan skriva om det. På tal om att skriva om det så har jag inte sett en enda speciellt positiv recension av detta album, till och med de vanligtvis överdrivet hyllande nissarna tycks ha hittat sågen.

Gotisk metall, lite mörkare med inslag av lite raspigt vrålande sång är vad vi får. Man kan tänka sig att herr Jason lyssnat på och imponerats av The Vision Bleak eftersom han tycks önska följa deras stil men med lite mindre rejäl och dramatisk känsla. Sången är schysst, produktionen och ljudbilden tycker jag känns lite för tam för att verkligen ge liv till låtarna. Albumet kan inte sägas vara speciellt varierat heller, låtarna flyter på något sätt samman till en massa som låter ganska identisk från start till mål – jag tycker att produktionen saknar djup och dynamik. Knappa femtio minuters speltid är väl acceptabelt men det hade kunnat vara kortare.

Det är väl okej musikaliskt men det går inte att komma ifrån att detta album är segt och ganska tråkigt, ni som gillade det senaste albumet kommer säkert att uppskatta detta och om man gillar genren är väl möjligheten stor att man kan uppskatta även detta. Personligen hittar jag dock inte mycket att gripa tag i, det spelar på stereotyper och melodier vi hört många gånger förr – man talar gärna om själ och hjärta i musiken och det tycker jag saknas här. Det blir lite för enkelt, lite för monotont och lite för identitetslöst för att fånga mitt intresse. Om du gillar musik som denna så är The Vision Bleak ett betydligt bättre val, Schwarzer Engel har en del att jobba på, men det är nog också problemet när allt görs av en person – vem är då den kritiska rösten? Den som påpekar de här bristerna som vi nu får höra på detta album? Den personen saknas nog i skapandeprocessen hos Schwarzer Engel, det behövs lite mer självkritik, lite mer dynamik och energi.

Inledningen är ganska bra men därefter går albumet på tomgång tills det tar slut och jag kan inte se att man verkligen gillar detta men å andra sidan kanske jag inte tillhör målgruppen för detta album. Jag kan bara konstatera att det finns album som är betydligt bättre än detta i denna genre men skulle samtidigt inte bli förvånad om många köpte detta album eftersom det spelar på stereotyper från genren.

The Vision Bleak/Rammstein/Amon Amarth