Craig Ahead

Produced by Andy Classen

Released 2015-10-16
Reviewed 2015-09-26

rykershardcore.com

bdhw

Wow! Så kommer du antagligen reagera när du här Ryker’s album Never Meant Last, åtminstone om vi ska tro vad skivbolaget skriver i pressutskicket som föregick detta album. Ett album med ganska kul skivomslag, men det är med stora ord de försöker sälja in vad de påstår har vara ett flaggskepp inom den europeiska hardcore-genren. Det kanske är sant, jag är inte så värst insatt i Hardcore men jag var tvungen att utforska tyska wikipedia för att konstatera att bandet är tyskt och att de har varit med ett tag även om det var väldigt tyst från bandet mellan 2000 och 2014 då de comebackade efter en lång frånvaro. Detta är andra albumet efter comebacken.

Ganska varierat även om de har en bas i hardcore. De flyter ut i diverse olika typer av musik, lite thrash metal, lite arenarock, lite med klämmigt, det är diverse influenser som samsas på detta album. Bra producerat i att de lyckas koppla ihop allting till en solid enhet istället för något spretigt. Sångaren håller mest till i hardcore-registret men sjunger även på lite andra sätt och bandets starka variation gör att albumet känns dynamiskt och ganska intressant trots att det är ett album i en genre jag normalt inte är någon större fanatiker av.

Det är ett bra album, jag tycker att låtmaterialet håller riktigt hög klass och så här mogen hardcore känns definitivt som något som skulle kunna gå hem i stugorna runt om i världen. Albumet har många styrkor och inte speciellt många svagheter, om någon svaghet ska nämnas så är det att sångaren inte gör speciellt väl ifrån sig när han tuggar på i hardcore-registret. Klarsångsinsatserna är bättre, och överlag är väl egentligen det ingen större svaghet men det är när de gör ren hardcore som bandet är minst intressant. Men minst intressant kan ofta vara relativt och på ett album som är så här intressant och bra kan man inte tycka att något är riktigt svagt. Jag tycker faktiskt att Never Meant to Last är riktigt bra – på alla sätt.

Det kanske aldrig var menat att hålla i längden men nog fan håller det väl för den stund man kan tänkas vara intresserad av ett band som detta. Hardcorepuritaner kanske inte tycker att det riktigt uppfyller kraven för det är kanske inte lika hårt och skoningslöst som det brukar vara, Ryker’s har betydligt mer finess och betydligt mer kvalité än det mesta vi hör i genren.

Label: BDHW/Soulfood
Tre liknande band: Sick Of It All/Breakdown/Brightside
Betyg: HHHHHH