Marianiki Toka - Drums,Backing Vocals
Elias Papadopoulos - Bass

Produced by Bob Katsionis

Released 2015-02-06
Reviewed 2015-06-26

roar!

Återladda är hetare än en pistolkula, en grekisk pistolkula är vad det handlar om. Välkända Bob Katsionis är kanske inte helt oväntat involverad bakom spakarna på kvintettens debutalbum som vi tittar närmare på nu – kanske lite sent med tanke på att det var några månader sedan albumet såg dagens ljus men kanske bättre sent än aldrig som de säger. Samtidigt kan det förstås vara precis tvärtom också. Pressinformationen förtäljer inte speciellt mycket om bandet, mest bara om hur de influerats av klassisk rock och så namndroppas de vanliga banden, även AOR-facket med en ganska typisk samling band dyker upp i textmaterialet. Inte så snygg logga eller skivomslag, innanför omslaget döljer sig dock något välbekant.

Det kallas AOR, eller melodiös rockmusik – det är skapat och framfört enligt en beprövad metod som visat sig fungera otaliga gånger. Sånginsatsen är ganska typisk för genren, högtonad och klämkäck, musiken i sig är förstås också klämkäck med starka refränger och medryckande melodier. Inte direkt något unikt och produktionen är väl ganska typisk för genren också, välputsad ljudbild som känns skapt för att vara enkel att ta till sig. Om du letar efter något som bryter ny mark så får du leta någon annanstans, detta är precis vad man kan förvänta sig när man börjar droppa termer som melodirock och AOR.

Genretypisk variation och tematik som håller sig inom de teman som vi brukar få när vi lyssnar på album inom denna genre. Obligatorisk hitlåt som till exempel Superhero, balladen i Prince of Steel och så vidare. Det är bra musik, jag har svårt att se hur någon som införskaffar detta album skulle bli direkt besviken men samtidigt har jag som recensent svårt att uppbringa någon större entusiasm för det 300:e albumet som låter mer eller mindre så här som kommit det senaste året. Men jag ska inte klaga, det är underhållande och med den enda svagheten varandes bristen på fantasi och nytänkande kan jag definitivt tillstå att det kan vara ett album värt att titta närmare på för den som gillar genren – det är vare sig bättre eller sämre än det mesta ur genren, och det är definitivt bra.

Superhero är nog min favorit, Higher är också bra, dessa är typiska låtar för genren och sätter sig lätt. Reload och deras debutalbum må vara färglagt efter siffror men dessa siffror har länge testats och alltid visat sig fungera riktigt väl, även om det ibland kan te sig lite väl klämkäckt och lite tramsigt. Värt att lyssna på men knappast något som kommer att gå till historien, jag efterlyser lite mer fritt tänkande och lite mer fantasi – att göra klassisk AOR är inte så svårt, att göra den bra är inte heller så svårt, men att skapa klassisk AOR som faktiskt känns relevant och spännande tycks vara väldigt svårt – åtminstone baserat på vad vi brukar få ur den genren. Jag antar att internetrecensenterna dreglar över detta album också och har tillagt det på sin lista av hundratals album som kvalificerar in på deras topp tio över 2015.

Label: ROAR!/GerMusica
Tre liknande band: Europe/Scorpions/H.E.A.T.