Frédéric Blauwblomme - vocals

Mastered by El Mobo at the Conkrete Studio

Released 2015-02-10
Reviewed 2015-03-29

putrid-offal.com
katoxin

En legend återvänder – så sägs det i pressutskicket från Katoxin Records. Det sägs att bandet Putrid Offal som har sin hemvist i Frankrike blivit legendariska utan att ens ha släppt ett album. Det är märkligt med legender, att de inte når ut till alla – inte ens till alla oss som är ganska väl insatta, kanske är de bara legender för dem som är insatta i den mer primitiva dödsmetallen, grindcore eller goregrind som skivbolaget kallar dem. Skillnaden mellan Putrid Offal och de unga banden som kör utdaterade produktioner är att Putrid Offal var med och skapade genren som kallas Goregrind, de är essensen av genren säger skivbolaget – som självklart vill sälja skivor.

Det är gammeldags dödsmetall, tunga riff och manglande prylar, grind, gore och allt vad det kallas med vrålande sång och korta tuggande låtar. Inte så mycket variation, tungt och aggressivt och inte så värst mycket mer att säga om den saken. Kort och koncist med 30 minuter fördelat på tretton låtar som alla går rakt på sak, det känns lite gammeldags om jag säger så.

De kanske var med och skapade genren för en sisådär tjugofem år sedan, är det en legitim ursäkt för att låta gammeldags och inte särskilja sig från annan musik – detta är trots allt deras första album så egentligen har de ingen vettig historia att tala om förutom ett par demos och spår på ett par kompilationer. Om de nu är så fantastiska varför släppte de då inte ett album för 25 år sedan? Det hade varit betydligt mer relevant om det hade släppts då istället för nu, alla låtar skrevs ju på den tiden och det känns inte mer modernt än något som kom då.

Okej dödsmetall av den äldre skolan men musik som vi hört förr så många gånger att det redan blivit tjatigt, men det kanske är mer relevant för den som verkligen gillar genren. Vet inte vad mer jag ska säga om detta album, det är slut på ord då det inte är ett album som gör något större intryck.

Label: Katoxin Records
Tre liknande band: Carcass/General Surgery/Necrony