Mixed and mastered by Edgar Chevalier
Artwork by Seldon Hunt

Released 2015-04-13
Reviewed 2015-06-15

omradetheband.wix.com
my kingdom music

Område – det var ju onekligen ett namn att döpa sitt band till, speciellt då det på hemspråket troligen betyder samma sak som grakos eller tronk men enligt google translate betyder det lokalitet men alla vet ju vilken trovärdighet den aktören har – världens ondaste bolag är knappast värd att säga något gott om. Hursomhelst, detta är duons debutalbum som fått etiketten avantgarde metal av skivobolaget, jag tror förresten att bandet är franskt. Edari heter debutalbumet som sägs handla om musikalisk innovation och så vidare. Det låter förstås väldigt positivt men det är lätt att säga saker men bandet ska förstås leverera enligt det löftet.

Att de levererar något oväntat är definitivt fallet, deras musikaliska äventyr drar oss genom diverse stilistik med lån från genrer som Trip hop, ambient electronica, metal, post rock och så vidare skapar det ett album som inte riktigt låter som så mycket annat. Det är lätt att inledningsvis döma bort albumet som lite spretigt och osmmanhängande men det har en ljudbild som förenar låtar som är väldigt vitt skilda när det gäller stil. Det tycks som att var och en av de åtta låtarna är byggt enligt en egen stil, ingen låt är den andra lik, ändå följer albumet vad som känns som en naturlig progression vilket gör det till en intressant musikalisk resa rent stilistiskt. Mycket bra ljudbild tycker jag att det är, det är en riktigt fin produktion, sånginsatserna är bra och i övrigt också väldigt kompetent utfört. Detta är ett album utfört av låtförfattare med musikalisk vision och inte bara musiker som önskar efterlikna sina idoler – sådant är alltid uppfräschande för en recensent som tvingas gå igen samma gamla skåpmat om och om igen.

Det är ett bra album tycker jag, låtarna låter väldigt intressanta och variationen gör att man måste behålla intresset hela vägen och det är inte så svårt med tanke på att låtarna är bra. Det är också underhållande med album som dessa, kul med musik som inte förutsätter att lyssnaren är en mindre vetande nostalgiker som bara vill höra samma sak om och om igen. Kanske inte så mycket av ett drama eller äventyr men ändå äventyrligt, intressant, dramatiskt och djupt, kul att de vill försöka vidga sina vyer och bjuda på musik som sprider sig över ett väldigt brett spektrum på bara ett album. De har förstås udda instrument för genren med saxofon, trumpeter och diverse annat – ett artistiskt projekt som bjuder på något vi inte hör varje dag.

Jag har svårt at välja ett favoritspår på detta album men man kan ju inte direkt bortse från ett spår som kallas Friendly Herpes, det är inte det bästa spåret dock – den titeln går nog till Satellite and Narrow ganska tätt följt av det inledande spåret och näst sista spåret Skam Parfyme. Det finns mycket kul och dramatisk musik på detta album, det är väl värt att titta lite närmare på- det ska dock nämnas att det är ett album som kräver lite av lyssnaren men den som är villig att ge albumet den tid och uppmärksamhet blir belönad med ett väldigt trevligt album. Kan vara värt att titta närmare på, och skivobolaget är inte en felskrivning – bara så ni vet.

Label: My Kingdom Music
Tre liknande band: Ulver/Dødheimsgard/God is an Astronaut