Produced By Steve Newman
All songs written by Steve Newman except: "Halo" written by Steve Newman and Paul Boyle

Released 2015-08-28
Reviewed 2015-09-07

newmansound.com

aorheaven

Elegansmaskinen, det låter onekligen väldigt spännande. Det är vad Steve Newman och dennes band kallar sitt nya album, ett album som ska ha komponerats under två år och ska stå för vad Newmans musik brukar stå för. En sak jag fastnar för är hur flera av låtarna vänder sig mot storföretagens och samhällets girighet, jag avskyr girighet och jag avskyr folk som bara har pengar och vinster i sina tankar. Det är dock lite generella teman också så hela albumet följer inte ett specifikt tema. Snyggt omslag förresten.

Inget nydanande musikaliskt, det följer ganska uppenbart samma mönster som föregångaren Siren. Ganska tung AOR med bra driv, tydliga refränger och en riktigt vass sångare. Väldigt snyggt producerad och lätt att ta till sig både tack vare refrängerna och klara snygga gitarrmelodier. Välgjort på alla sätt men kanske inte något som överraskar. Om ni hört Newman tidigare ser jag ingen anledning till att ni inte skulle känna igen er. Variationen är hyfsad, ganska typisk för genren och speltiden är väl helt okej också. Ett välgjort och bra komponerat album helt enkelt.

Det finns mycket att tycka om när det gäller detta album, det är bra på alla sätt och jag har svårt att se några direkta svagheter i framförandet och produktionen. Däremot skulle jag önska lite mer nytänkande, något överraskande och något som får en att haja till, det känns lite för förutsägbart. Siren, föregångaren var riktigt bra, detta känns som en okej uppföljare till det albumet men alldeles för likt och inte alls lika bra som sin föregångare. Definitivt ingen besvikelse, det är ett bra och ganska underhållande album men jag tycker att man borde kunna förvänta sig mer från en så kompetent musiker och kompositör som Steve Newman. Fansen kommer säkert uppskatta detta.

Titelspåret och Halo är mina höjdpunkter på ett bra album som dock aldrig riktigt tänder till på samma sätt som Siren gjorde. Newman gör återigen ett bra album men det är inte så bra som man kan önska och det känns lite som att de bara fortsatt med låtarna som ratades för Siren och spelat in detta album som extramaterial till föregångaren. Bra album men om du är nyfiken på Newman tycker jag att Siren vore ett bättre alternativ och du får den säkert till ett bättre pris också.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: Big Life/Sepentine/Afterhours