Mastered by Bill Metoyer
Cover artwork by Gustavo Sazes

Released 2015-08-21
Reviewed 2015-08-11

mastersofmetal.tv
metalville

Metallmästare från världar bortom, bortom denna dimension, bortom detta land, denna galax, bortom något kommer de ifrån denna kvartett av rutinerade musiker. Från mig sett kommer de förstås från bortom Atlanten. Detta är deras första alster som begåvats med ett ganska snyggt skivomslag, man kan dock undra över logotypen som inte direkt tilltalar mig. Att kalla sig Masters of Metal är ett stort åtagande och det känns som att man bör kunna leverera något spännande med det namnet, synd bara att så många band som tar namn med metal-något lyckas vara så ointressanta.

Heavy/Speed/Thrash metal är epitet man skulle kunna använda för att beskriva detta band. Ganska tung, lite råbarkad snabbare tungmetall med ordentligt driv och lite smutsiga hörn. Bra producerat med enkla och tydliga låtar och melodier, hyfsad sångare, ett album jag tror att de flesta bör ha ganska lätt att ta till sig. Risken kan dock vara att det känns en aning enformigt eftersom låtmaterialet inte är sådär värst varierat, albumet är dock inte våldsamt långt så jag tror nog att de flesta kan leva med den saken.

Något som kanske kan vara svårare att acceptera är att de känns lite fantasilösa, lite idélösa. Det känns ganska typiskt för den typ av musik de spelar, som att de inte riktigt vågar eller vill ta ut svängarna och göra något vi inte hört förr eller något som är så fantastiskt att vi inte hört det förr. Inte för att det är dåligt, de gör vad de gör på ett väldigt bra sätt men när saker och ting upprepas för många gånger tenderar det till att bli ointressant – något som börjar kännas alltmer genomgående inom musikvärlden. Masters of Metal må ha lång metallisk erfarenhet men de går alldeles för mycket på rutin, de använder inte sin erfarenhet på ett sätt som tilltalar mig.

Inget av de elva spåren sticker väl direkt ut i vare sig positiv eller negativ bemärkelse, det är elva schyssta spår – varken mer eller mindre. Fans av genren eller de band där medlemmarna tidigare verkat kanske kan finna detta underhållande, om ni tillhör dessa bör ni kanske kolla upp albumet. Annars finns det många betydligt mer intressanta album att kolla upp – dock tror jag inte att den som införskaffar albumet blir alltför besviken.

Label: Metalville
Tre liknande band: Agent Steel/Possessed/Body Count