... of Bards and Madmen (2005)
Some Ways Back No More (2008)
Raving Souls Society (2012)

Chrystian Dozza - Acoustic guitars on tracks 1,7 and 12. Additional acoustic guitars on track 9 and 11.
Valter Custódio – Talk Box on track 5.
Speech on track 2, 8 and 9 by Stephen Hawking. Speech on track 10 by Carl Sagan.

Recorded at “Bar dos Bardos Studios”, Poços de Caldas-MG, between the months of january and december-14. All voices and acoustic guitars recorded at “Jack Studios”, Machado-Mg, between July-14 and january-15.
Mixed and mastered by Thiago Okamura at “TO-Mix Studios” (www.to-mix-studio.com), São Paulo-SP, between december-14 and march-15
Cover artwork by Gio Guimarães (www.giovanima.com)
Band photos by Bruno Nascimento and Leo Godde
Booklet by Leo Godde

Released 2015-06-30
Reviewed 2015-08-04

lothloryen.com

Jag skulle gissa att det finns Sagan om ringen-anknytning i detta bands namn och med utgångspunkt av det och av omslaget så torde det inte föreligga någon större tveksamhet kring vilken typ av musik man kan förvänta sig. Från alvernas land som är Brasilien härstammar detta band och detta är faktiskt deras femte album, om ni inte hört talas om dem är det inte så konstigt med tanke på att deras musik främst släppts på den brasilianska marknaden och av mer obskyra aktörer när det gäller den internationella scenen. Faktum är att detta album inte ens omnämns för internationellt skivsläpp och de släpper det på egen hand men de använder sig av en europeisk PR-firma så de kanske hoppas på lite internationella genomslag.

Musikaliskt är det folkmetall, lite progressivt, väldigt melodiöst med lite inslag av power metal. Folkmusikinslagen är väldigt starka med mycket traditionella inslag som varvas snyggt med melodiösa metalliska tongångar. Sångaren är inte så typisk för metal utan mer av en folkmusiksångare. Och de bjuder på lite inslag av science fiction kan man tänka sig eftersom Stephen Hawking och Carl Sagan hörs i talade partier på albumet så det är kanske inte bara i medeltida fantasylandskap de håller till utan även på äventyr i universum. Vad man mer kan säga om de talade partierna är att de snyggt samverkar med sången och melodierna, det är väldigt snyggt gjort men det gäller faktiskt hela produktionen, ljudbilden är som en målning med väldigt karaktäristiska och känslofyllda penseldrag.

Men inte bara det, det är också ganska varierat över ett dussin spår och således bör de lyckas hålla lyssnaren intresserad hela vägen från inledning till slut. Det ska dock tilläggas att första spårets inledande del inte direkt griper tag i en som lyssnare, det dröjer över två minuter innan det leder till något vettigt. Detta är en sak som också kommer igen några gånger på albumet, partier som känns tomma och intetsägande – det tappar tråden i partier. Något som är ganska lätt att råka utför om man är ett band och gör ett album i denna genre, den stora variationen måste spinnas samman med en stark röd tråd och det finns partier där denna tråd inte riktigt lyckas hålla ihop allt.

Nu kanske du anar att jag är negativt inställt till albumet på grund av denna brist, det är dock inte helt sant. Jag kan däremot konstatera att det hade kunnat vara ett alldeles lysande album, tänk som ett par album av Eluveitie eller Heathenreal av Elvenking för att nämna några lysande genrekollegor. Så bra hade det kunnat vara om de hade varit lite mer självkritiska i skapandeprocessen, nu är det bara nästan, vilket betyder att detta är ett riktigt bra album på alla sätt även om det inte är den där tidlösa klassikerna det hade kunnat vara.

Annars är det ett dynamiskt album med väldigt bra låtar, andra spåret tycker jag är riktigt skönt med bra refräng och driv. Det finns ett par till och att de citerar vetenskapsmän med kunskap om rymden gör inte direkt saken sämre, detta är ett album ni som gillar de liknande banden bör kolla upp. Jag gillar detta album, det finns några brister men inget som totalt stjälper albumet och det är definitivt väl värt att ge någon timme av din tid – jag kommer att behålla det i mitt musikbibliotek.

Tre liknande band: Rygel/Blind Guardian/Elvenking