Graphic design by Manuel Wesley

Released 2015-05-08
Reviewed 2015-05-06

headsnoise.com
soundcloud
this charming man

En trio musiker ledda av Australiern Ed Fraser släpper sin debut som fått ett svart omslag och samma namn som bandet vilket inte direkt gjorde dem lättsökta på internet. Johanthan Nido som är välbekant för mig har varit med och producerat detta album vilket torde vittna om vilken inriktning man kan förvänta sig från detta band. Tack också till Ed för att han såg till att skicka en CD-skiva till mig, det är alltid roligare med fysiska skivor än med digitala låtar. Hursomhelst så får vi en skiva med sex spår och ganska kort speltid, vissa kanske till och med skulle drista sig till att kalla den en EP men det gör inte bandet själva så varför ska jag?

Musikaliskt känns det ganska välbekant, men ändå lite nytt och fräscht – med en touch av australisk musik dessutom. Har ni hört ett band vid namn Alchemist? I delar påminner det om detta band, speciellt inledande A Mural is Worth a Thousand Words som inleder albumet men det finns mer sådana inslag på detta album. Sludge är ett ord som ofta används, det är ganska mörkt med mycket atmosfär och dramatiskt djup, sången är relativt typisk för genren och för den som inte är van kanske det tar en stund att bekanta sig med. Det är ganska varierat och bjuder drama från start till mål, kort och koncist garanterar också att man lättare behåller intresset hela vägen till slutet. Mycket bra produktion och jag skulle nog vilja säga att på den fronten står sig detta band väldigt starkt.

Det är väldigt bra detta album, skön känsla och bra drama garanterar riktigt skön underhållning. Bra låtar, kanske att andra spåret Chewing on Kittens är lite undermåligt i jämförelse med de andra, och då menar jag inte för att jag inte tycker att man ska tugga på kattungar utan för att spåret är lite segt och för inte riktigt historien framåt på samma sätt som övriga spår. Vad mer kan jag egentligen säga? Att detta album är varmt rekommenderat till den som gillar genren och till den som önskar sig lite mer intressant musik än din vardagliga standardhårdrock eller dödsmetall – det är riktigt bra och det är imponerande hur de lyckas skapa musik som känns både fräsch och välbekant på samma gång. Man vill ha mer av det, det känns nästan som att det skulle ha varit lite mer på albumet.

Förutom ett ganska alldagligt spår i Chewing on Kittens finns det inga direkta svagheter, kanske om man ska vara petig vill man ha ett spår som verkligen sticker ut. Det finns dock bra spår som det inledande tillsammans med Black River och avslutande The Voynich Manuscript, det är helt enkelt en väldigt trevlig samling låtar och ett album jag varmt kan rekommendera att ni tittar närmare på. Två tyskar och en australier bildar Heads detta band vars debut jag verkligen gillar, det är alltid kul med överraskningar och detta var en trevlig sådan.

Label: This Charming Man Records
Tre liknande band: Alchemist
/Metz/Coilguns