Angst (2012)
Life Lessons (2014)

Released 2015-11-13
Reviewed 2015-11-24

handgunsband.com

pure noise records

Handeldvapen, det kan bara vara ett amerikanskt band som kallar sig så – det var min tanke när detta album dök upp i den elektroniska brevlådan.  Och mycket riktigt, Baltimore är deras hemort och Disenchanted är deras tredje album, debuten såg dagens ljus 2012. Det sägs annars att bandet existerat i sju år och sett medlemmar komma och gå men bandets anda har alltid funnits där trots turbulensen bland de som utgjort bandet. Och deras driv att bjuda på stark musik finns fortfarande där och kan höras på det nya albumet, om vi ska tro på vad skivbolaget säger.

Pop-punk beskrivs det som och det är inte en speciellt tokig beskrivning för det är poppig melodiös punkrock med bra driv och energi. Skivbolaget tycker att tidiga Blink-182 möter The Story So Far är en bra liknelse, den säger inte mig ett dyft och jag vet inte om det är en bra beskrivning av hur Handguns låter. Vad man får är enkla låtar med bra driv, schysst meldiös ljudbild, modern punkrocksångare och massor av energi. Det är klämkäckt och energiskt och albumet är över på ett ögonblick, ett album som under den relativt korta tid det pågår också bjuder på hygglig musikalisk variation. Här finns definitivt hitpotential och låtarna kräver inte mycket för att man ska ta dem till sig.

Ett bra album, om man ska klaga på något är det inslagen med talad dialog i början av flera spår, det är inte direkt fantastiskt. Annars tycker jag att det är riktigt bra, driv, energi och bra låtar med sköna refränger. Jag tycker att detta band träffar väldigt rätt med sin musik och har svårt att hitta så värst mycket att anmärka på. Visserligen är det en genre och typ av musik som är svår att erbjuda något direkt nytt i och i avdelning nyskapande kammar de noll. Men det spelar mindre roll när ett band gör så här underhållande musik, det blir att lyfta på hatten och ryckas med i energisk och positiv punkrock.

Jag försökte när jag lyssnade sist att välja ut några favoriter men det är inte så enkelt, alla låtar är bra och ingen står nog ut över de andra. Kanske att första låten är lite vassare men jag tror att jag avstår från att välja en favorit, det tar trots allt inte speciellt lång tid att spela sig genom hela albumet. Ett album jag för övrigt varmt rekommenderar – det är riktigt bra.

Label: Pure Noise Records
Tre liknande band: Blink-182/The Story So Far/Seaway