10. Encell

Gautier Serre: Music
Laure Le Prunenec: Voice

Released 2015-04-24
Reviewed 2015-07-16

blood music

Bakom epitetet Corpo-Mente döljer sig en fransk duo bestående av multiinstrumentalisten Gautier Serre och sångerskan Laure Le Prunenec som också går under namnet Rïcïnn. Det låter ju dramatiskt och spännande, speciellt när man noterar bandnamnen som droppas i samband med namnen. Det talas om barockt, och lite andra inte helt vanliga genrer som skall sammanlänkas i denna historia. Allt låter spännande och skivomslaget är relativt intressant så bara sett till den biten så lovar det gott för den som inte hört albumet.

Musikaliskt är det ganska lågmält hela tiden, tempot och tonen är låg och tillbakadragen från start till mål. Kvinnlig, lätt operatisk ton i sånginsatsen som trots storslagenhet hålls ganska intim om nära. Sången är ganska bra, inte fantastiskt då jag definitivt hört bättre sångerskor i denna genre. Jag tror att många hårdrockare skulle anse att det saknas driv i detta album, det blir nog lite för lågmält för många av våra läsare. Personligen anser jag att de målar upp lite av en hypnotisk känsla, ett musikaliskt landskap för den tänkande. Ett äventyr i tio kapitel som tar strax över 40 minuter att klara av, dock kan man nog anmärka på att albumet inte är speciellt varierat över dessa minuter och spår.

Ganska bra är det, ett kompetent hantverk och väl utfört sådant. Dock skulle jag vilja anmärka dels på bristen av variation då det blir väldigt långdraget trots den relativt korta speltiden och sången har inte riktigt den pondus man kan önska sig – hon känns lite tunn och svag i flera partier. Det gör att albumet känns lite händelselöst och kanske en aning tråkigt – det blir lite bättre om man ger det några genomspelningar men jag tycker att även om det är bra så lyfter albumet aldrig till någon riktigt hög nivå. Kul och lite ovanligt stilistiskt men de skulle ha varierat sig lite och kanske ha lite mer driv i låtmaterialet då detta album är för händelselöst för att verkligen nå de högre höjderna.

Det är svårt att hitta något favoritstycke bland de tio då alla låter ganska lika varandra. På något sätt måste jag säga att detta album känns som lite bortkastad potential, det finns mycket intressant här men det når aldrig riktigt den kvalité det borde kunna nå. För er som gillar lite mer annorlunda musik som tar avstamp i klassiska spår, lite barocka spår, kvinnlig sång och sådant så kan jag tänka mig att det kanske kan tilltala en del. Det är kul att det finns artister som tar andra vägar, synd att de valt en lite enformig väg på något som borde ha varit betydligt mer tilltalande än det är – det är dock bra ska väl tilläggas.

Label: Blood Music
Tre liknande band: Igorrr/Öxxö Xööx/Ulver