Raquel Palomo - drums & back vocals

debut

Recorded and mastered at Dirty Chords studio by Jesús Gascón Santana

Released 2015-02-17
Reviewed 2015-05

infernö records

Spanska tjejer med trasiga underkläder bjuder oss på sitt första alster som de kallar Lying Words – så kan man verkligen lita på dem? Det är en bra fråga, det är en kvartett unga damer som satt samman detta album eller EP beroende på hur man vill se på saken, det står dock album i deras pressrelease så det är vad jag kommer att kalla det. Debutalbumet kan det också kallas. Fem låtar får vi på alstret och de är inspelade och mastrade av en herre vid namn Santana, dock inte den välkände Carlos med det efternamnet.

Musikaliskt är det väl inte direkt nyskapande, det är kvinnofrontad hårdrock med mycket energi och enkelt distinkt framtoning. Sångerskan är inte direkt unik för genren men passar väl in i bandet ljudbild. Fem låtar, inte våldsamt mycket variation utan mestadels medryckande rocklåtar med massor av energi framfört på ett skönt sätt. Ganska bra produktion men egentligen inget som sticker ut sådär våldsamt mycket, knappa 20 minuters speltid gör den lämplig att spela ett par gånger i rad. Att bandet har kompetens råder det ingen tvekan om men det är skillnad på att ha kompetens och skapa något som sticker ut, något som märks i en stor musikalisk massa.

Namnet är åtminstone fyndigt och lite roligt, det sticker ut lite från många andra i genren. Musikaliskt är det väl som tjejrockband är mest, ganska klämkäckt och medryckande men kanske inte riktigt våghalsigt nog för att verkligen stå ut. Det finns en hel del band som påminner om detta, om du gillar något av de som nämns som liknande har du ett band till att kolla upp i detta. Det är ganska bra, ganska underhållande att lyssna på men man tröttnar lite efter en stund då det saknas lite djup och lite originalitet. Det är dock ett band som inte hållit på så länge så man kan väl ana att de har alla möjligheter att hitta en lite mer egen röst vad det lider.

Bäst är inledningen och avslutningen men det är ganska underhållande rakt av, på alla plan. Så om du gillar de tre liknande banden tycker jag att du ska ge detta en chans, det kan vara väl värt det.

Label:Infernö Records
Tre liknande band: Girlschool/The Runaways/Crucified Barbara