Peter Strange Echwald – Vokal, guitar
Nick Ebert - Bas
Jesper Hesselbech - Guitar

Released 2015-03-23
Reviewed 2015-04-11

mighty music

En horribel död för en horribel man skulle kunna vara historien om Fredrik Reinfeld, Vladimir Putin och många fler – åtminstone om världen varit rättvis för alla dessa förtjänar en fruktansvärd död. I detta fall är det dock en dansk kvartett som släpper sitt första alster som fått namnet Escape Escape, det är ett minialbum med en fjäder på framsidan.

Mörkt och dystert, lite släpande, långsamt är vad det är om man se till den musikaliska stilen. Bra producerat med ett snyggt ljudlandskap som målas upp över fem spår, fem spår som tar ungefär 25 minuter att ta sig igenom för den som önskar göra så. Ganska lite variation får vi över dessa spår och under ytan finns inte sådär våldsamt mycket djup, men kanske är det på grund av den korta speltiden det känns som att djupet saknas. Man hinner åtminstone inte tröttna på vad man får och jag kan definitivt beskriva det som ett väldigt kompetent utfört album, sången är bra och kompletterar musiken väldigt fint och det finns definitivt styrka i den musikaliska monotoni som de erbjuder.

Det är ganska bra, stark melodi och bra känsla gör definitivt denna förskräckliga död värd att lyssna på. Dock tröttnar man ganska snart då det tenderar till att bli lite enformigt, lite sömnigt och en aning segt. Kanske är det med sina 25 minuter för kort och upprepat lyssnande gör att man snabbt tröttnar även om det låter bra – jag skulle ha velat se lite mer variation över dessa spår men för en stunds förströelse fungerar det ändå ganska bra. Dessa danska öppnar sin musikaliska bana med en väldigt fin skiva, dock hoppas jag att ett kommande album bjuder på mer djup och variation än detta gjorde.

Bland de fem kan jag inte påstå att något sticker ut, det är jämngod kvalité på låtmaterialet och med en skönt mörk och dyster känsla spelar de sig troligen in i några hjärtan. Jag är dock inte helt övertygad, det är bra men det saknas det där lilla extra.

Label: Mighty Music
Tre liknande band: Mothership/Sonora Ritual/Kayleth