Quiet Riot

See website for recording details

Released 2014-04-04
Reviewed 2014-05-24

wildstyle.at

FD-Entertainment

Wildstyle sägs vara en världsunik idé och Europas mest framgångsrika tatueringsprojekt. Jochen Auer är mannen bakom detta projekt och i och med detta album har han valt att sätta musik till sina idéer. Och för att vara lite unik har han valt att använda samma låttitel för alla band, förutom på den sista bonusskivan som innehåller lite musikaliska godbitar från diverse band. Det är dock inte samma låt av olika band utan olika låtar med samma titel, för mig personligen känns det inte som något särskilt revolutionerande eller iögonfallande. Musiken är hård rock av olika slag förstås med diverse kända och kanske lite mindre kända band/artister, det finns ett par väldigt intressanta och stora namn på denna kompilation. Och det bör nog nämnas att inte allt är hårdrock utan lite synthbaserade prylar och sådant finns också här och där.

Det sägs i skivkonvolutet att var tredje tysk och var femte österrikare är tatuerad, och att det är bra. Kanske är det till dessa tatuerade som denna musik främst vänder sig, det sägs också i konvolutet som är ganska utförligt med bilder och text att Auers unika tatuerings- och piercingshow med stunts och artister fascinerar besökarna och också ökat acceptansen för tatueringar och piercing men att ämnet fortfarande polariserar, vilket är anledningen till att Auer fortsätter föra ut sitt budskap med sina tillställningar. Det verkar onekligen vara stor business och personligen tycker jag det här med tatueringar är så vanligt nuförtiden att jag knappt ens tänker på att folk har en eller flera tatueringar om det inte är väldigt fula sådana. Snart kanske det snarare är jag själv som är väldigt unik i och med att jag inte har någon tatuering och inte heller kommer att skaffa någon.

Jag ska dock inte fortsätta mer med tematiken kring Wildstyle, det är ändå musiken det handlar om och här finns ett brett spektrum av intressant och mindre intressant musik. Det är egentligen ganska svårt och kanske även meningslöst att försöka recensera kompilationer men detta är åtminstone ett försöka att bygga en kompilation kring ett gemensamt tema med låtar byggda för albumet. Tre skivor med elva låtar vardera får vi och allt inleds med ett väldigt bra spår från Doro, sedan kommer väl inte alltför mycket som får en att lyfta ögonbrynen i förvåning eller imponerat uttryck. Det är okej låtar som flyter förbi utan att man tar för mycket notis, bra bakgrundsmusik för tatueraren kanske. Det skulle nog passa bra som bakgrundsmusik i tatueringssalongen.

Om jag ska påpeka vad som är bäst måste jag nämna Doros inledning, första skivans tredje spår från Wildstyle All Stars som är skön. Rokko Ramirez inledning av andra skivan är ganska skön, Grave Digger är alltid roliga med sina unikt smutsiga hårdrock som här är lite rakare än den brukar kunna vara. Många icke-Wildstyle låtar på den avslutande skivan är väl värda att lyssna lite på. En överlag underhållande samling som passar bra i tatuerarens studio eller kanske till och med som bakgrund på Wildstyles egna tillställningar. Han har gjort det bra att få till detta, den gode Auer även om det kanske inte är något som tilltalar mig fullt ut då jag föredrar att lyssna på musik som är mindre spretig för om det saknas något är det något som verkligen länkar samman låtarna för bara samma titel är inte riktigt en sådan sak.

Några frågor dyker också upp såhär när jag skriver och lyssnar på detta album, behövs ett soundtrack för tatuerade? är de en grupp som möts av skepticism och fördomar? på den första frågan är nog svaret nej, ingen grupp behöver väl ett eget soundtrack. Den andra frågan är svaret antagligen ja, det finns alltid folk som inte accepterar det som strider mot deras övertygelse så mer acceptans behövs alltid i samhället även om jag tror att tatuerade är betydligt mer accepterade än många andra grupper, även om jag inte ser tatuerade som en enad grupp eftersom folk av alla de slag kan vara tatuerade och det enda som enar dem är att de kladdat lite bläck någonstans på kroppen. Nåväl, detta är en stor låtsamling där flera låtar är av ganska hög kaliber och bara någon enstaka är värd en plats i sopnedkastet så om du gillar blandade spellistor, varför inte kolla upp denna?

Label: FD-Entertainment