Jan Knopf – backing vocals on “Blue Painted Sky”

Dennis Ward - producer

Released 2014-11-28
Reviewed 2014-12-01

wicked-sensation.com
metal heaven

Ond Sensation är tillbaka efter en tids tystnad där mycket oflyt grinat bandet i ansiktet, till exempel drabbades sångare Robert Soeterboek av en cysta i strupen och var tvungen att genomgå operation. Han tyckte inte bandet kunde vänta längre med detta nya album utan tryckte på att de skulle finna en ersättare och de hittade ingen mindre än David Reece som fick ta hand om mikrofonen till detta album.

Albumet har en motor på framsidan och kallas Adrenaline Rush, inte så svårt att gissa hur detta låter. Melodiös rockmusik med medryckande refränger och massor av energi, de har ett grymt driv i sin musik på detta album och David Reece låter alltid bra även om jag kan sakna Robert Soeterboek till och från men sånginsatsen tycker jag är felfri. Stark produktion med mycket pondus och kraft, det känns som en väldigt kompetent insats utan kompromisser och konstigheter bara hård rockmusik med massor av energi och pondus. Det låter som Wicked Sensation helt enkelt och lär knappast vara vare sig överdrivet överraskande eller tråkigt för de som gillat bandets tre tidigare album. 52 minuters speltid på elva spår och bra variation över dessa spår, det borde hålla sig intressant för fansen.

Jag tycker definitivt att detta är ett väldigt bra album, flera riktigt vassa låtar och mycket bra driv från start till mål. Det är ungefär som man vill att ett hårt rockalbum ska låta, inget trams utan bara grym hårdrock med bra refränger, bra låtar och bra sångare. Visst kanske man i längden skulle ha velat se lite mer fräscha inslag för vi kan inte bortse från att de inte direkt återuppfinner sin genre eller ens bjuder på några överraskningar. Dock spelar det inte riktigt så stor roll då kvalitén på låtarna till stor del uppväger bristen på nytänkande. Wicked Sensation är riktigt bra helt enkelt.

Det är ett flertal bra låtar på detta album där det bästa nog är Blue Painted Sky men tonen sätts an riktigt bra med King of the World, titelspåret är också riktigt bra och vi ska inte glömma tredje spåret Misery som är riktigt vasst. Kul album, underhållande och riktigt bra, väl värt att rekommendera för alla er som gillar energirik rockmusik.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: Accept/Bangalore Choir/Pink Cream69