Maximum Carnage (1996)
Evil Within (2010)

Cover art by Stan Decker

Released 2013-09-19
Reviewed 2014-10-06

Xtreem

En brittisk krigarlord, en kompletterad trio och en enhet som dör som en. Det är detta band som har en ganska lång historia, 1996 släppte bandet sitt första album och nu kommer alltså det tredje albumet. Inte det album jag sett med det snyggaste omslaget någonsin, det är ett album som man undviker baserat på omslaget. Men så klan jag förstås inte göra som skivrecensent så jag måste förstås ge albumet en ärlig chans så jag har snurrat det i min äpplespelare ett antal gånger nu och därav bildat mig en ganska tydlig uppfattning om det.

Dödsthrash är nog bästa sättet att beskriva detta album, rejält, tungt och dödligt kan man väl säga. Det vrålas ondskefullt och argt, aggressivt och så vidare, ibland bjuds det till och med på lite melodiösa inslag. Lite råbarkad och inte speciellt polerad produktion, faktiskt så lyckas de vara ganska rejäla trots en typ av produktion som brukar få de flesta att låta ganska lama. De bjuder också på hygglig variation med en ganska finstämd avslutning. 44 minuters speltid på tio spår är vad vi får, inte alltför nyskapande, det känns inte som att det är ett album som bjuder på något direkt personligt utan mer av vad som redan finns i genren.

Jag har hört detta förr, jag gillade det inte då och gör det inte nu heller. Det är ett tråkigt album som inte griper tag i mig överhuvudtaget, låt efter låt passerar och det känns som att jag inte ens noterar att det sker. Jag måste fokusera riktigt hårt för att ens lyckas skapa mig en beskrivning av det, det är ett svårt album ur den bemärkelsen. Samtidigt är det enkelt att recensera också eftersom det är hyggligt gjort men ointressant finns det bara ett betyg att ge, tre poäng för tredje skivan kan man väl säga.

Avslutande spåret är bra, en skön avrundning av ett annars ganska ointressant album. De går för mycket på kraft och för lite på finess. Jag saknar dynamik och sångsättet är inte alls speciellt bra, jag tror att sången är det som får mig mest avogt inställd till detta album. Om du gillar dödsthrash kan det kanske vara något för dig, samtidigt borde väl även du tröttna på att höra samma sak om och om igen. Hursomhelst är det för dödsthrasharen som detta album är skapat, för oss övriga finns det ingen anledning till ansträngning. Warlord UK och deras We Die as One är bara ytterligare ett album i en ändlös ström av intetsägande album.

Label: MDD/Xtreem Music
Tre liknande band: Autopsy/Facebreaker/Internal Nightmare