Produced, mixed and mastered by Andy Horn at Red Room
Cover artwork by Sua „sbalac“ Balaç
Photos by Michael Colella

Released 2014-10-24
Reviewed 2014-10-20

voices-of-destiny.de

Ödesrösterna är tillbaka med sitt tredje album, det första med nya sångerskan Ada Fletcher som annars hörts i Coronatus tidigare. Inte lika snyggt skivomslag som förra albumet. Voices of Destiny är ett av de där banden som bjuder på så-kallad gotisk metal med kvinnlig skönsång och manligt vrålande och på två album tidigare har de bjudit på väldigt bra musik, så det var kanske inte helt utan förväntningar man hoppades på detta nya album från detta band.

Det är samma typ av musik som tidigare, fokuserad på melodi och kanske främst på den kvinnliga sången. Inget ont om Ada Fletcher som jag tycker är en bra sångerska men Maike som sjöng tidigare passade mycket bättre i Voices of Destiny och fungerade i harmoni med låtmaterialet. Annars är produktionen och ljudbilen ganska bra utan att riktigt glänsa, måste säga att det lät dock bättre förr, kanske var det bättre i det förflutna? Hyfsat variation annars, och knappa femtio minuters speltid är inte så illa. Tio spår får vi på detta album.

Ett album som jag inte tycker att det når upp till samma nivå som bandets tidigare material, kanske är det Ada Fletcher som inte helt säljer låtarna, kanske är det helt enkelt att de inte har lika bra låtar som tidigare. Knappast ett dåligt album dock, det är snarare bra utan att för den skull riktigt lyfta på samma sätt som föregångaren Power Dive till exempel. Kanske saknas den där riktigt vassa fokalpunkten, kanske är det bara att bandet gjort lite av ett mellanalbum. Det är svårt att sätta fingret på det men fans av bandet kommer säkert att uppskatta även detta album som är en stabil fortsättning på bandets tidigare album.

Bäst är annars spåret 21 Heroes som har en ganska medryckande refräng, här tycker jag Ada fungerar riktigt bra, annars tycker jag inte riktigt hon kommer helt till sin rätt. Hon gör inte bort sig men för mig lyfte Maike låtmaterialet och det gör inte Ada. Hursomhelst, det är ett habilt album från ett intressant och bra band, dock känns det hela tiden som att bandet kan bättre än det här. Så även om det är bra är det lite av en besvikelse.

Tre liknande band: Operatika/After Forever/Epica