Composed, interpreted and mixed by HAH at the Logoscope (Monaco)
Mastered by John at Studio Golden Mastering (Ventura, CA)

Released 2014-04-01
Reviewed 2014-04-01

ethersens.com
apathia records

Nej, vi har inte recenserat en porrfilm, det är ett franskt band som givit sig själva ett sådant namn. Dessa analfantaster släpper nu sitt tredje album som fått namnet The Talas of Satan och har ett omslag samt logo som ser en aning indiskt ut. Fult skivomslag är det dock, och på något sätt kan man ju inte direkt ta ett band med ett sådant namn riktigt på allvar. Det beskrivs som experimentell etnisk metal, märkligt nog handlar det inte om pornografisk metal vilket bandets namn tycks antyda. Dock kanske det är så att eftersom de beskrivs som kreativa och i ständig förändring kanske den fasen redan avhandlats på ett tidigare album.

Musikaliskt är det en kakafoni av genrebeteckningar som introduceras för mitt medvetande, om jag hade förväntat mig något på förhand så var det definitivt inte vad jag fick höra. Det börjar i asiatiska tongångar och det är experimentellt så det förslår, man kan definitivt beskriva detta band som fantasifullt i sin musikaliska utövning. Variation finns det gott om, de har en stark kreativ ådra detta band. Kompetent produktion, ljudbilden är ofta välmålad i stora penseldrag med starka färger. Glättigt och så vidare är det också ibland. Alla låtar har en egen karaktär så en beskrivning som sammanfattar allt är svårt att ge men det blandas etnisk musik, Bollywoodstilistisk musik och lite klassiskt med metal och lite extremare metal. Ungefär så, men kanske ändå inte riktigt. Inte ett så värst långt album så det går åtminstone fort att ta sig genom det hela om man nu inte skulle gilla det.

Och inte gilla det är precis vad jag gör, inte på grund av det löjligt dumma namnet som jag inte kan se anledningen till alls utan på grund av att musiken är jobbig att lyssna på. Vrålsången låter som skit, musiken är skränig och störande, det är mentalt påfrestande och då ska det ändå sägas att jag gillar annorlunda musik, musik som går sina egna vägar. Jag tycker detta bands uppfinningsrikedom inom den musikaliska konsten bör hyllas, deras sätt att framföra sina idéer faller mig dock inte alls lika mycket i smaken och hur mycket jag än skulle vilja gilla detta så kan jag inte. Det är ett album som är svårt på alla sätt, svårt att ta till sig, svårt att vilja ta till sig, svårt att tycka om, svårt att lägga på minnet, svårt att bara lyssna på. För mig finns det bättre alternativ, Asia som jag ska recensera imorgon till exempel.

Ingen anal hårdporr här inte, kanske hade det varit roligare? Denna franska kvartett lyckas inte fånga mitt intresse eller mitt gillande, för mig hamnar denna satans musik i facket för dålig musik för detta var fantasifullt men ack så disharmoniskt och ack så tråkigt. Ett album väl värt att undvika om man nu inte gillar dissonans.

Label: Apathia Records
Tre liknande band: //
Betyg: HHHHHHH (2/7)