Mixed and mastered by Erik Mårtensson
Artwork by Carl-André Beckston

Released 2014-04-25
Reviewed 2014-04-15

soundcloud
metal heaven

Detta svenska band har tagit sitt namn från något man stör sig på när man kör bil, en bländande solreflektion. Kanske menar det att de bländar sina lyssnare med fantastiskt medryckande rockreflektioner? Snyggt skivomslag har de åtminstone. Men AOR, så bra som genren nu är, den känns ganska mättad och det mesta som kommer följer samma format och låter i stort sett likadant, väldigt bra men knappast något man kommer att minnas om ett par månader. Kanske inte är så konstigt att allt låter ganska identiskt då det är antingen Erik Mårtensson eller Alessandro Del Veccio bakom spakarna i stort sett hela tiden. Nu är det ju inte så att dessa herrar är inkompetenta, tvärtom, det kan bara leda till att allt liknar varandra.

Och Sunstrike är inget undantag, välproducerad, välpolerad melodiös rockmusik i ett ganska högt tempo med medryckande refränger. Det är musik man inte behöver tid för att ta till sig, det är vad du hör redan första gången. Det finns inga ytterligare dimensioner att upptäcka. Bandet trycker på alla knappar som listas i boken ”AOR For Dummies” inget element lämnas utanför och allt är väl tillrättalagt och knappast uppseendeväckande på något sätt. Det är inte direkt som att de återuppväcker en genre som sakta stryps av en strid ström av nya mer eller mindre identiska band. Den vanliga AOR-variationen över ett dussin låtar som snittar på omkring fyra minuter, man behöver inte direkt vara en professor för att förstå vad som väntar.

Typisk AOR. Medryckande som fan, kul första gången man hör det men musik av detta slag är inte alltid så långlivad och jag tycker att det roliga försvann någonstans runt tredje-fjärde gången jag hörde det. Det känns som ett typiskt album för genren, jävligt bra produktion och melodier, klämkäckt som attans och i längden ett bra men samtidigt väldigt intetsägande album. Jag har hört det förr men det är för bra för att såga och för trist för att hylla. Det blir att åter trampa in den neutrala stigen och inse att den här genren börjar bli lite gammal och att guldkornen kommer med allt glesare mellanrum. Nu ska ni dock vara lugna för att det är långt kvar till det att vi inte får höra något av värde.

Sunstrike är för er som är rejält insnöade på AOR, som inte tycker att musik ska vara nyskapande och som är nöjda med ännu ett album i en kvalité som varken är bättre eller sämre än det mesta i er skivsamling. Faktum är att det dyker upp minst 20 album av samma kvalité på AOR-Heaven och ännu fler på Frontiers och en massa till på mindre bolag eller självutgivet. Jag kan säga att album av den här typen och kvalitén stöter jag på varje vecka men visst vissa recensenter dräglar säkert över låtar som Rock Your World, Right Track och så vidare, jag gör det inte, kanske är jag bara blasé eftersom jag hör säkert hundra AOR album varje år och det gör att man ställer lite högre krav. Sunstrike är ett bra band men de skulle vinna en hel del på att hitta en lite egen röst istället för att kopiera andras.

Label: AOR Heaven/Germusica
Tre liknande band: Sunstorm/Wigelius/Work of Art