Danny Stix - drums

Unlimited (2010)

Released 2014-08-16
Reviewed 2014-09-11

stopstoptheband.com
metalpolis

Brittiska trion StOp sTop! bjuder in till party, för dig och den som vill. Själva har de redan börjat kan tänkas med tanke på vilket fingerslintande på tangentbordet någon stått för när de namngivit bandet på mina musikfiler. Får en att fundera. Kanske dock mindre än skivomslaget som jag tycker andas något mer suggestivt och psykedeliskt än vad albumet faktiskt erbjuder. Inte så snyggt omslag måste jag tillägga.

Join the Party är bandets andra alster, det första som släpps med ett skivbolag i ryggen och det första som dimper ner i vår brevlåda. Jag har givit det en månad nu och tycker att jag börjat känna albumet en del. Min bror tyckte spontant att det lät som AC/DC när han åkte med i min lilla bil samtidigt som detta album spelades och det är väl ingen dålig liknelse. Det är rak och röjig rockmusik, lite glam, inte bara musikaliskt utan också i bandets utstyrslar. Modern och snygg produktion med bra driv, bra driv är något som går genom hela albumet från start till mål. Tempot är högt och melodierna är bra samtidigt som det är lite rått och rivigt. Schweizarna i Gotthard är ett annat band jag tycker att de liknar. Kanske lite långt album med över femtio minuters speltid, variationen är dock hyfsad så det är inte ett jätteproblem.

Riktigt bra är det faktiskt, kanske inte det mest nyskapande jag någonsin hört. Det känns dock ändå ganska fräckt och fräscht trots detta. Hyfsat djup som gör att det håller för repeterade lyssnanden, kanske inget unikt men det är bra gjort och framförallt faller de inte in i någon överputsad modern produktion eller autentisk åttiotalsproduktion utan de har hittat en bra balans i ljudbilden. Lägg till det en räcka schyssta låtar och du får ett väldigt starkt album.

Bäst är titelspåret som har riktigt skön refräng, bra melodi och albumets starkaste sånginsats. Sångaren är i övrigt kanske bandets svagaste länk, inte för att han är dålig men sånginsatsen är kanske lite oinspirerad på delar av albumet. Annars finns inget att klaga på utan jag gillar detta album och kan rekommendera det till alla er som gillar er rockmusik lite rivigare, lite smutsigare och lite mer rejält. Klassisk rock när den är som bäst.

Label: Metalapolis Records
Tre liknande band: Gotthard/Mötley Crüe/AC/DC