A Discord Electric - 2010

Produced by Jacob Hansen at Hansen Studios
Cover artwork by Lars Christensen

Released 2014-11-21
Reviewed 2014-11-10

raunchy.dk

Danskt band, det är vad Raunchy är. Ett band som släpper sitt sjätte album. De har hittat en ny sångare sedan sist och också ett nytt skivbolag. Vices.Virtues.Visions är namnet på detta nya album som inte direkt erbjuder universums snyggaste skivomslag.

Innanför skivomslaget bjuds det på modern metal, aggressivt och hårt, lite vrålad sång, lite klarsång och en del keyboards. Det är både tungt och melodiöst, snyggt producerad och rejält. Nye sångaren tycker jag håller en god klass, och aggressiviteten är definitivt väl balanserad. Bra driv och tempo sett över helheten och elva spår når en bit över timmen i speltid och visar prov på ganska bra variation. Dessutom tycker jag att man kan säga att bandet har hyfsat med fantasi och visar prov på musikaliska idéer, det är kanske inte ett album som passar alla, kanske är ett ett man antingen älskar eller hatar? kanske inte? Jag tycker inte heller att speltiden på över timmen känns så lång som den faktiskt är, det är bra gjort och tyder på bra djup och variation över de elva låtarna.

Ett bra album är det. Det finns inte mycket att anmärka på här, låtarna är alla av god kvalité även om kanske ingenting står ut i någondera riktningen. Mycket snyggt genomfört av ett band som visar på kompetens och musikaliskt kunnande. Svängigt och medryckande är också ord man kan använda för att beskriva detta album som har riktigt schyssta keyboards och bra djup. Det är ett album som tål att upprepas om och om igen, väl värt att titta närmare på för er som inte har snöat in på en specifik och arketypisk metalgenre. Jag har hört Raunchy några gånger tidigare och kan konstatera att detta album tillhör det absolut bästa jag hört dem göra.

Väl värt att sätta tänderna i för den som gillar modern tungmetall och förstås för den som gillar Raunchy sedan tidigare. Rivig melodiös tungmetall för den med öppet sinne men visst kanske det inte riktigt passar traditionalisten, å andra sidan kan man inte direkt bry sig om dem heller. Så för er som inte är bakåtsträvare kan jag varmt rekommendera denna danska sextett, deras Vices.Virtues.Visions. är väl värd att spendera någon timme att lyssna på.

Tre liknande band: Mercenary/The HAARP Machine/Mnemic