Cover concept by Carlos Fides, Thiago Bianchi & Fernando Quesada
Album Design and Art Direction by Carlos Fides for Artside Digital Studio

Released 2014
Reviewed 2014-04-10

noturnall.com
metalville

Nattaktiva brassar bjuder på sitt debutalbum, som fått samma namn som bandet. Det är en sammansättning med namn från de mest kända melodiösa brasilianska metalbanden såsom Angra och Shaman för att nämna ett par. En kvintett som dessutom produceras av Russell Allen, en herre välkänd för sin roll som sångare i Symphony X. Så det är ett superband med medlemmar som inte behöver någon närmare presentation, men det är det där med supergrupper. Det är inte ofta sådana lyckas speciellt väl, men det är förstås ett fall som inte behöver gälla denna kvintett.

Musikaliskt är de ganska aggressiva men samtidigt melodiösa, och progressiva. Hyfsat bra sångare, snygg produktion och med en väldigt trevlig ljudbild. Definitivt mycket för metalfanatikern att tycka om, Russel Allen gästsjunger dessutom i refränger på det andra spåret som handlar om sex och droger, kanske lite om rock’n’roll också. Kanske inte direkt något musikaliskt unikt, vi har definitivt hört det förr men med själsligt mörker och en allmänt mörk känsla kanske de ändå hittat något. Hygglig variation är det dessutom över de tio spåren och speltiden är inte direkt betungande heller, ett mycket välgjort album kan jag konstatera efter att jag lyssnat igenom det ett antal gånger. Konstigt vore väl förstås annars med tanke på den kompetens som finns i detta band.

Bra album, så mycket kan jag säga. Riktigt bra i sina bästa stunder vilka är det andra spåret där Russell Allen står för en andra stämma i refrängens duett, samt det sjätte spåret Sugar Pill som bjuder på albumets enda positiva attityd. Så kort och gott kan jag konstatera att min inställning till detta album är överlag positiv. Jag saknar dock något, vad det är kan jag inte riktigt säga men detta album griper inte riktigt tag i mig. Det är kul att lyssna på, riktigt kul i sina bästa stunder, men det är inget minnesvärt och inget som imponerar överdrivet mycket på mig.

Jag vet inte vad jag saknar men detta album är definitivt inte så bra som det borde varit, det är som att bandet inte utnyttjar sin fulla potential. Det finns definitivt mer att ta av här. Dock ska det tilläggas att ni inte bara bör avfärda albumet bara för att jag inte riktigt tänder till på det, ni bör kanske ta er en närmare titt på det om ni gillar musik av den typ som nämns bland de liknande banden. Helt enkelt bra men inget som kommer att gå till historien som något av intresse.

Label: Metalville
Tre liknande band: Shaman/Angra/Adrenaline Mob