Andreas Minich – Drums

Recorded with Axel Heckert at Studio 22

Released 2014-03-07
Reviewed 2014-03-18

miracle-master.com
zyx

Dansk/Tyska Miracle Master har väckts ur askan av tyska rockbandet Pump, ett band som gick i graven när sångaren valde att lämna. De kvarvarande medlemmarna rekryterade Oliver Weers som sångare och Miracle Master uppstod, ett band som imponeras av tatuerade kvinnor kan man tänka sig. Åtminstone om hänsyn tas till debutalbumets namn, lite filmaffischstuk över omslaget och överlag finns det en del intressant och lockande med detta album, inte minst dess anknytning till Pump, ett band som var riktigt bra.

Det handlar om traditionell och rak hårdrock med massor av kraft och energi. Inga krusiduller och inga konstigheter bara hårdrock. Kraftfullt, energiskt, högt tempo och massor av kraft. Snygg produktion dessutom och Weers har en röst som passar bra till den här typen av musik. Inte mycket att säga egentligen, det är klassisk hårdrock, ganska typiskt album för genren.

Det är ett bra album men jag har svårt att hetsa upp mig över det, musiken fungerar riktigt bra men jag tröttnar ganska snart i och med att det känns som att jag hört allt förr, många gånger och personligen kan jag inte se att jag ser ett större behov av ännu ett sådant album och om ett sådant behov skulle kunna tänkas så måste det vara ett fantastiskt album. Detta album är definitivt väldigt bra men det är knappast fantastiskt eller nyskapande.

Miracle Masters och avslutande We All Touch Evil är grymt starka låtar och gör detta till ett någotsånär minnesvärt album även om det knappast går till världshistorien eller ens kan mäta sig med vad jag hört från Pump. Kort sagt tycker jag att man kan beskriva Miracle Master som ett bra band och Tattooed Woman som ett bra album, om du gillar standardiserad hårdrock kan jag definitivt rekommendera detta album, det är ganska underhållande.

Label: GoldenCore Records/ZYX Music /Rock'n'Growl
Tre liknande band: Pump/Oliver Weers/Ripe