Mike Ross - drums, guitar and backing vocals

David Shields - guitar solo

Produced, mixed and mastered by Neal Calderwood
Cover artwork by Gerard Torbitt

Released 2014-11-28
Reviewed 2014-12-06

Maverick, mest känd som kortspelande cowboy kan tydligen också vara ett band från Nordirland. Deras Quid Pro Quo är debutalbumet från ett band som söker nå den stora framgången och är till 100% redo att göra vad som helst för att ta sig dit. Annars känns faktiskt det mest anmärkningsvärda med detta bands pressrelease är att de säger att trycket kring skivan ökat mycket mer än förväntat då videon Paint By Numbers nått över 5000 tittningar på Youtube under de senaste veckorna - så skrev de då. Idag någon månad efter pressreleasen knåpades ihop har de nått hela 10000 och om ni trycker igång den i denna recension ett par gånger så blir det kanske några till. Förväntningarna kan inte ha varit alltför höga om 5000 videokollar under ett par veckor på världens största videotjänst ses som över förväntan.

Nu har väl inte förväntningar egentligen med saken att göra, musikaliskt är det klassisk hårdrock, kanske med lite tyngre inslag. Det känns lite som Piet Sielck pillat på gitarrljudet lite här men tydligen har han inte det, annars är det en typisk rocksångare som frontar bandet. Det låter lite gammeldags, lite omodernt även om produktionen är hyfsat modern. Lite ruffigt, lite oputsat låter det också. Enkla klämkäcka låtar som borde vara enklar att ta till sig för den som lyssnar. Knappa femtio minuters speltid får vi och inte sådär våldsamt mycket variation så repeterade genomspelningar lär bli lite tröttsamma i längden och jag hade nog trimmat bort två av de elva spåren för att göra albumet lite mer kort och koncist vilket i sig gör albumet mer dynamiskt.

Quid Pro Quo är inte inte så tokig, nordirländarna bjuder på bra energi och okej låtar, en stunds riktigt fin förströelse tycker jag nog att man kan beskriva albumet som. Dock inte mer än så. Det är inget under av konstnärskap eller dårskap, det är rock enligt formatet och de viker inte en tum från den inslagna vägen. Dessa herrar trycker på knappar som rockmusiker tryckt på sedan urminnes tider, tider då dinosaurier vandrade på jorden, när de första fiskarna gick upp på land och så vidare. Inga nya grepp här inte, jag undrar om det verkligen är receptet för att nå högt upp i den musikaliska hierarkin. 5000 tittar på youtube kanske är.

Ett helt okej album, jag antar att en rockfanatiker inte kommer att tappa livslusten om denne köper och lyssnar på albumet. Brist på nytänkande kan ses som lite av en negativ punkt men om man inte analyserar det så mycket och bara lyssnar behöver inte det vara något som stör. På något sätt är det signifikativt att Paint By Numbers är bästa låten - just saying…

Tre liknande band: Iron Savior/Crazy Lixx/White Lion